Plonja of  Apollonia van Ravenstein
12.08.1952

 

GELDROPSE PLONJA IN VIER WEKEN TOPMODEL

" 't Duizelt me nog wel voor de ogen"

GELDROP, 9 sept. - Nauwelijks vier weken geleden was Plonja Ravenstein (net 17 jaar) een „gewoon" Geldrops meisje; in zoverre, dat toen al menig mannenhoofd zich in de richting van haar uiterst opvallende verschijning had gewend. Nu wordt dezelfde Plonja in opperste kringen van de Amsterdamse modewereld beschouwd “DE" ontdekking van het jaar.


Plonja Ravenstein 16 jaar  (foto Jan de Waal)

Plonja's opwindende ervaring sprookjesgeschiedenis en heeft haar vakantiereisje maar Amsterdam niets meer en is minder opgeleverd dan een sensationele start op het voor ve­len moeizame pad naar een carrière als fotomodelmannequin.

“Het duizelt me allemaal nog voor de ogen"' zegt Plonja,  voor het eerst sedert de bliksemstart weer terug in de ouderlijke in Geldrop.

Ruim vier weken geleden vertrok ze met broer Theo naar Amsterdam om enige weken bij haar getrouwde zus Ferry door te brengen. Zonder verwachtingen stapte ze na enige dagen het bureau van ex­-miss world Corine Spier-Rotschaeffer binnen, een bureau ( Model planning), dat mag bogen op een toppositie in de Vaderlandse modewereld.

Sensatie
.
„Mevrouw Spier was ontzettend enthousiast”, vertelde Plonja­„ik kwam onmiddellijk op de lijst van invallers en ze stuurde me naar modefotograaf Paul de Graaf”. De proefopnames, die daar werden gemaakt, waren een sensatie. Plonja: ,Ik kreeg onmiddellijk allerlei jobs”. Nauwelijks bekomen van de overrompelende start in Amsterdamse “ modekringen, liep ze al een show voor Sophie van Kleef, gevolgd een tapijtenpresentatie, Waarbij acht mannequins gedra­peerd waren in van tapijtstof vervaardigde  gewaden en vandaag behoort ze tot de uitverko­ren Mannequins, die de nieuwe creaties van jonge ‘modeprins Frans Molenaar zullen presente­ren voor de  internationale pers. Plonja Ravenstein, 1,77 lang, 50 kilo„ 4 jaar MULO, 1 jaar MO­Frans, is niet eens meer teruggekomen van vakantie, althans niet voor goed. Ze heeft onmiddellijk 'n kamer genomen in Amsterdam. Hoewel beginnende fotomodellen doorgaans eerst nog een baantje op kantoor moeten nemen om wat geld bij elkaar te kringen, werkt Plonja al van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in het beroep, waarvan ze vier weken geleden nog niet meer wilt dan het gemiddelde, dagdromende meisje.

Balletles
„Ik verdien nu al genoeg om er goed van rond te kunnen komen", aldus Plonja die ook al vanwege haar soepele manier van bewegen is opgevallen ,bij Helen Le Clercq. “Zij vroeg of ik niet bij haar dansgroep wilde komen, maar ik zie toch meer in mijn, werk als fotomodel. Ik ga wel les nemen bij Helen. Ik heb a1 twee jaar balletles gehad bij Nelleke Valentijn in Eindhoven. Daar heb ik enorm veel aan gehad". vertelt Plonja, die inmid­dels ook al haar televisiedebuut achter de rug heeft. Televisiekijkend Nederland kon haar zien in een filmpje ter introductie van de nieuwste plaat van de Buffoons.

Zachte “g “
Plonja's enthousiaste moeder: „Het zat er altijd wel in. Ze is altijd al een opvallend meisje geweest. Maar zo snel... nee, dat had ik niet gedacht. Ik laat haar met een gerust hart gaan. Ik kan van haar op aan. Ze kan goed op zichzelf passen". Plonja zelf: “lk heb alleen nog maar aardige mensen ontmoet. Ze lachen wel een' beetje om m’n zachte “g “.


Eindhovens dagblad september 1969


Plonja Ravenstein  (foto Jan de Waal)

Omroep Max zend op 5 november 2012 "Een wereld op zee" uit met daarin Apollonia van Ravenstein en haar huidige man Kapitein Van Zaane
http://www.omroepmax.nl/televisie/een-wereld-op-zee/05-11-2012/privefeest


 

Eindelijk weer eens een model met allure zeggen de mode-fotografen

Plonja op weg naar de top

In de wereld VAN  DE FOTOMODELLEN gebeurt het eenmaal in de vijf jaar, dat er een nieuw meisje ontdekt wordt waarvan iedereen - reclamemensen, fotografen en modeontwerpers - onmiddellijk zegt „Dit is het!”

Op deze foto's ziet men zo'n meisje. Het is de 17-jarige Plonja van Ravestein, en zij is, zo zeggen mensen die het weten kunnen - het gezicht van 1970.

PLONJA deed anderhalf jaar geleden haar Mulo-examen en studeerde daarna MO-Frans, waar zij nog steeds aan bezig is.           

Ze zei:':„ Ik ging in Amsterdam eens naar Corinne Rotschafer toe, en die nam me meteen aan en stuurde me naar fotografen zoals Jaap de Graaf, Paul Huf en Hans Dukkers."

Hans Dukkers zei over PLONJA: ,Ik ben er zeker van dat zij een groot internationaal model kan worden. Ze heeft alles wat een goed model in deze tijd nodig heeft."

Van de schoolbanken naar de fotostudio's is voor Plonja wel een overgang. Ze heeft sinds kort een eigen kamer in Amsterdam.

PLONJA heeft voor wie dat wil weten, ' een eigen dieet" wortels en druiven. Haar toekomst lijkt heel, gunstig want nu al stromen de aanbiedingen binnen; het ziet er naar uit dat Plonja binnenkort ook in Amerika zal werken.

En zo worden dromen waar voor een meisje van zeventien die kort geleden nog in de schoolbanken zat en nu per dag wel tweehonderdvijftig gulden en meer kan verdienen.

Corinne Spier -Rotschafer zei: „Ik heb met iemand een weddenschap gesloten dat ze over een half jaar in Amerika zit. Ze is een geweldig meisje, dat beslist een grote ster zal kunnen worden. En het gebeurt maar zelden, dat je zoiets direct kunt zeggen, wanneer er iemand opeens bij je binnenstapt.

Plonja zal heus nog wel het een en ander moeten leren, maar ze heeft een aantal eigenschappen, waardoor ze het helemaal zal kunnen  maken. Een goed figuur, lange benen, expressief gezicht maar buiten dat is ze een heel intelligent meisje ook. Echt een persoonlijkheid. Ze beweegt zich van nature uitstekend.

 


Telegraaf 13 september 1969


VINTAGE ISSUE of ANDY WARHOL'S INTERVIEW, JUNE 1973, Issue No. 33 with APPOLLONIA VON RAVENSTEIN on the cover (photo by Chris von Wangenheim). Published by Motion Olympus, Inc., Andy Warhol, Paul Morrissey, and Fred Hughes are the editors. Contents are Fred Astaire, Gina Lollabrigida, The New Look, Tommy Tune, Appollonia von Ravenstein, Patrick O'Higgins, Taki 183, At Home with Jane Forth, Paul Kelly, Gunther Gabel-Williams, and regular columns. Great Iggy Pop ad.

Pop Art
INTERVIEW JUNE 1973, Volume III, N°33

WARHOL, Andy, INTERVIEW JUNE 1973, Volume III, N°33
Revue mensuelle dirigée par Andy Warhol. New York, Juin 1973, 420x260 mm, 49 pages. Edition originale. En couverture un photomontage d’Apollonia van Ravenstein et un dessin de David Croland la représentant en dernière de couverture. A Noter, l'annonce publicitaire du film l’Amour d’Andy Warhol. Au sommaire, de nombreux articles tous accompagnées de photographies sur Fed Astaire, Gina Lollabrigida, Appollonia Von Ravenstein, Paul Kelly, Janes Forth. Légère trace d’usure sur le dos et sur le bord des pages centrales, couverture légèrement jaunie en son milieu. Légère trace d'une étiquette ancienne, sinon très bel exemplaire.



"Magazine Ambiance 1978" The cover is APOLLONIA VAN RAVENSTEIN and there is in interview that Andy Warhol gives to her.




COVER:JERRY HALL, RUSSIA
SUNDAY TIMES MAG
Année d'édition: 1983 Langue: Anglais  
 Cover:Jerry Hall, Russia, 1975 By Norman Parkinson: Portraits From A Glossy Life. The First Extract From A New Book By Photographer Norman Parkinson, Who Has Been Putting Fun Into Fashion For 5 Decades. This Week His Early Days As An Apprentice To A Society Photographer. 8 Pages With
 
 Photos Of Hat Fashions 1949, Wenda 1951, Rogerson And Goalan 1949, Strickland 1936, Minchin 1938, Simpson's Suits 1939, Parkinson For Vogue 1958, Ravenstein, Imanmajid And Another Jerry Hall 1975. Truely Historic Photos.
 Living In Space: No Longer Do Space Settlements Belong In The Realms Of Science Fiction, They Could Become Fact In A Couple Of Decades. A Look At What A Group Of Scientists Summoned By Nasa Have In Mind For Life In Space. 5 Pages With 3 Mock-Ups Of Space Living.
 
 Getting Lost By Design: Mazes Are Back In Fashion. We Offer Some Hints On Which Ones To Visit This Summer. 4 Pages 5 Mazes And A Map Of Where To Find Others.
 
 Relative Values On Long Lost Twins Sheila Carpenter And Sheila Robinson And How They Found Each Other.1 Page 3 Photos.
 
 Week In View: Dilys Powell, Doyenne Of British Film Critics, Talks About Her Favourite Productions. Her Top 12. The Grapes Of Wrath, The Outlaw Josey Wales, On The Town, Jour De Fete, Some Like It Hot, The Maltese Falcon, Camille, The Lady With The Little Dog, Le Million, Bringing Up Baby, Lonely Are The Brave And Where's Poppa. 2 1/2 Pages With 7 Photos (1 Nice Portrait).
 
 A Life In The Day Of Binapani Brahma 57 An Assamese. 1 Page 1 Photo.
 
 A One Day Only, 31.07.83, 64 Page Collectors Magazine,



Old Gods Almost Dead : The 40-Year Odyssey of the Rolling Stones
by STEPHEN DAVIS


on Page 414:
"... little friend." Mick (Jager) had other girlfriends as well: Sabrina Guinness in London, socialite Barbara Allen in New York, and model Apollonia von Ravenstein, among others. Bebe says that she was once invited by Mick and David Bowie to an orgy with four black ..."


This item is an ORIGINAL WIRE PHOTO of APOLLONIA van RAVENSTEIN. The photo is from the late 1970s. The wire info notes the photo was to accompany a Mick Jagger story. Mick's girlfriend?



Filmposter Flodder Apellonia van Ravenstein als Yolanda


Hoofdrolspelers in Flodder: Vlnr  (staand): Huub Stapel, Rene van 't Hof, Nelly Frijda, Laurens Geels (producent), Dick Maas (regie), Jan Willem Hees (in rolstoel), Tatjana Simic en Horace Cohen. Zittend: Apollonia van Ravenstein en Nani Lehnhausen.




Flodder - Dick Maas filmmuziek
gitaar, toetsen, bas, drums: Dick Maas; producer: Dick Maas; komponist: Dick Maas;
Label / Bestelnr: WEA / 2420561
Releasejaar: 1986
Aantal Dragers: 1
Fonos Nummer: LP-9037

Speelfilm uit 1986. Regie: Laurens Geels en Dick Maas. Rollen voor Nelly Frijda, Huub Stapel, Tatjana Simic, René van 't Hof, Horace Cohen, Nani Lehnhausen, Jan Willem Hees, Apollonia van Ravenstein, Lou Landré, Herbert Flack, Bert André en Lettie Oosthoek.
Fotografie: Marc Felperlaan.
Art direction: Hubert Pouille
Scenario & regie: Dick Maas.
Montage: Hans van Dongen.


1. Klereleijers (titelmuziek) 4:02
2. Geile wijven 2:33
3. Een nat pak
4. Uit de droom 1:13
5. Een goed gesprek 1:40
6. Ver van huis 2:36
7. Een feestje 2:49
8. Tonait 2:31
9. Op heterdaad 1:21
10. Uit de kleren 3:36
11. Lage kijkcijfers 2:54
12. Ruw volk 2:27
13. Bedankt en de groeten 2:43

Prijs: € 19,95


 



1986: Anton Corbijn maakt de bij de single Quiet Eyes met daarin een hoofdrol voor Sjef van Oekel en gastrollen voor o.a. Bart Chabot, Apollonia van Ravenstein, Loes Luca en Maya van den Broecke.
Bron:
http://www.muziekencyclopedie.nl/action/entry/Golden+Earring Deze clip staat ook op de DVD Golden Earring - Devil Made Us Do It




1986
Het nieuwe Earring-album The Hole wordt met gemengde gevoelens ontvangen. De plaat telt enkele uitstekende songs, zoals de singles Why Do I en Quiet Eyes, maar de productie (opnieuw van Shel Schellekens) wordt door velen als bombastisch ervaren. Anton Corbijn maakt de video bij de single Quiet Eyes met daarin een hoofdrol voor Sjef van Oekel en gastrollen voor o.a. Bart Chabot, Apollonia van Ravenstein, Loes Luca en Maya van den Broecke.

http://www.youtube.com/watch?v=HMYHiAbYbZE  (helaas deze video is van YouTube verwijderd)


http://www.youtube.com/watch?v=kiNGQkz08iM
Haar Ex-man Bart van Leeuwen heeft een trailer van zijn boek "Nabelichting" gemaakt met veel foto's van Apollonia van Ravenstein
In Vrij Nederland 26 mei 2012 pagina.20-26 staat een interview met hem. Over bovenstaande foto zegt Bart
'Een echt 'favoriete' foto heb ik niet, dan zou ik een heleboel foto’s tot tweede keus moeten bombarderen, maar deze van Apollonia van Ravenstein in een avondjurk van Frank Govers, in 1985 in Napels geschoten voor het inmiddels legendarische tijdschrift Avenue, voldoet wel aan een aantal eisen die ik aan een 'goede' foto stel."


Titel: Nabelichting
Auteur: Bart van Leeuwen
Cover Model: Annemarie Termeulen
ISBN: 978 90 78905 561
Aantal pagina's: 216
Verkoopprijs: €17,50
Dutch 
Inhoud 1. Actrices en portretten 2. De bullshit business 3. Peer 4. Steigers en graven 5. Mathilde 6. Gespecialiseerd in alles 7. Baarden en boerka¿s 8. Voorjaarszon 9. Zusje 10. Gramercy Park 11. Verhuizen 12. Muizen langs de plinten 13. Geluidsoverlast 14. Trick or treat 15. Iets met vuur 16. Kunst maken met Andy 17. Kwarteleitjes en champagne 18. Couture 19. Een huisje aan het strand 20. Het Paleis 21. Discussieavond 22. Met Tatjana naar Miami 23. Niets is echt 24. The spirit of India 25. Dubbelzien 26. Stabbed 27. Bramen en frambozen

http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=8276610 (trailer voor het boek)

Een prachtig geschreven, fascinerende autobiografie van een bekende Nederlandse modefotograaf

Zijn leven lijkt op een feest zonder einde. Hij reist, fotografeert, geeft gastcolleges en lezingen, ontmoet vele schrijvers en kunstenaars, houdt exposities, heeft het helemaal voor elkaar. Een tijdje getrouwd geweest met Plonja en beschrijft in een paar hoofdstukjes het leven met Plonja, treffend zijn de bezoeken bij Andy Warhol (hfd 16), Op bezoek bij Frans Molenaar en Paul Huf (hfd 17& 18) en ontmoeting met Mick Jagger op Beqquia (hfd 19) en het afscheid van Plonja met het zinnentje "Sinds Plonja weer naar de VS was vertrokken..."(hfd 20)
Totdat hij getroffen wordt door een grillige spierziekte, Myasthenia Gravis, die zijn bestaan in één keer verandert.
Leesbaar boek helaas zonder foto's. Najaar 2013 verschijnt een boek van zijn werk. Dutch Magazine Photography 1967-2007
PHOTO FOLIO - 40 Years of Dutch Magazine Photography

Barton van Flymen, Bart van Leeuwen, Boudewijn Neuteboom, Bart Nieuwenhuijs and Peter van der Velde unite their vision in an unprecedented image of time.

5 Photographers – 5 Books – 1 Box
Concept and design: Hans van Blommestein & Bart Nieuwenhuijs
Lecturis Publishing Eindhoven - Due: October 2013
ISBN 978-94-6226-5
Reserve your ‘Special Issue’, including 5 signed and numbered, large format (50×60 cm) prints, at www.foto-folio.nl

Exhibition: ‘Framed in Print’, FOAM Amsterdam, Oct.10 – Dec.11, 2013
http://bartvanleeuwenphotography.com

 

 

 

 


Apollonia Von Ravenstein, Plus Back cover Portrait of by David Croland

 Apollonia van Ravenstein a famous international supermodel from the Netherlands in Sixties
Seventies and Eighties here she was in the pages of American Collection magazine catalog of 1975 and a Mystery model as a cover of Elegance magazine
a Switzwerland magazine
she was photographed by Rico Puhlman in 1978

 

Eindhovens dagblad 5 febr. 1983 " Apollonia van Ravenstein: van fotomodel tot filmactrice" "
"Nieuwe carrière voor de Geldropse Ploon

Bronnen:
Eindhovens dagblad 5 febr. 1983 "
Apollonia van Ravenstein: van fotomodel tot filmactrice"
Volkskrant (bijlage) 6 sept 1984 : "Apollonia van Ravenstein: Neerlands mooiste exportprodukt"
Volkskrant (bijlage) 29-06-2002  "Terug"

 


ANDY WARHOL'S INTERVIEW Magazine 33 June 1973

 

APOLLONIA VAN RAVENSTEIN, 1977 by Ara Gallant. 11x14" color photograph

 

 


Norman Parkinson:
1971 Photographs Apollonia van Ravenstein on Bird Island in the Seychelles.


Apollonia van Ravenstein photographed by Norman Parkinson for British Vogue, 1973


Apollonia on X, 1980's
Parkinson stated that “If you are going to be an artist - even a photographer - I think you have to have a major in fantasy.” This mind set was well suited to extravagant, celebrity-fuelled culture of the 1980s. Parkinson was a great fan of Apollonia, the model in this shot, who he described as “intrepid and fearless.” He felt that some of his very best shots were taken with her, attributed to her fierce and adventurous nature.

Norman Parkinson
Portraits in Fashion

Robin Muir
Foreword by Iman

This elegant monograph is the first to focus exclusively on the celebrated photographer’s fashion portraits.

192 pp • 9 1/2 x 12 • color & b/w photos throughout
1 57076 277 5 • October • $45.00 Hardcover • Trafalgar Square


Photographer Norman Parkinson was both a superb craftsman and a consummate artist. From his first shoot in 1935, he brought a dramatic glamour, bold inventiveness, and daring new sense of individuality to the fashion portrait. “If a girl looks like a model,” he said, “she is not for my lens.” Parkinson’s ideal was embodied by sitters like Jerry Hall, Iman, and Appollonia van Ravenstein. His long association with VOGUE, and his many assignments for HARPER’S BAZAAR, QUEEN, and other international magazines, brought him both fame and recognition. In return, he gave the fashion world ineffable style. This stunning volume—organized by decade and illustrated with fashion plates, portraits, and contact sheets—is a lavish record of a career that encompassed—and informed—five decades of fashion. Robin Muir, a fashion curator, is the co-editor of People in Vogue and Unseen Vogue

CLASSIC VINTAGE ISSUE OF VOGUE MAGAZINE FOR SEPTEMBER 1973 - THE NEW YORK COLLECTIONS - STUNNING KAREN GRAHAM GRACES THIS COVER SHOT BY RICHARD AVEDON AND WEARS FASHION BY OSCAR DE LA RENTA - HAIR BY ARA GALLANT! Nice issue to add to your ever growing fashion library ... this one for September of 1973 ... this issue seems to be the Karen Graham issue .. she is featured alot in this issue. Issue numbers 348 pages ... all are there ... and in very nice condition ... no smells, no tears, no markings, and no cutouts. Cover is good ... some minor wear to cover edges ... some wear to area just above Karen's upper lip ... spine has been taped with clear tape ... it is still readable and holding the magazine together as a collective. Back cover is a little worn ... a Ship n'Shore ad with Lauren Hutton! OVERALL - INTERIOR IS GOOD - EXTERIOR IS OK. This issue is quite the find ... and quite a fashion lesson for any student of serious design or just because you love all those wonderful high fashion models and clothes of this wonderful era of the early 1970's! The primary collections run 28 pages and are full of wonderful full page images of Karen Graham, Apollonia von Ravenstein, Beverly Johnson, all leaping through the collections in the camera lens of Avedon ... designers featured are: Oscar de la Renta, Stephen Burrows, Calvin Klein, Geoffrey Beene, Bill Blass, Halston, Kasper, Anne Klein, Giorgio Sant'Angelo, and Chester Weinberg ... a truly stunning collection of American high fashion for September 1973! In a stunning feature 'A Great Year for Black' ... Karen Graham models the best of black at night in 13 pages of gorgeous images of Karen in fashions by Bill Blass, Halston, Robert David Morton, Morty Sussman, Calvin Klein, Giorgini, Fernando Sanchez ... and some really nice full page closeup images of Ms. Graham as well. Cheryl Tiegs models some more casual looks from the Collections ... in 'Glitter! Sweaters!-the look at night' ... wonderful sparkly fashions for the upcoming holiday season ... especially page 333 - 'by Oscar de la Renta, in sequin stripes of red, purple, copper; brown velvet pant.' Skin showing. Fur thrown over. Glamour!' - indeed. Wonderful vintage early 70's ads ... very sophisticated Lauren Hutton in a two page add for Ultima II - amazing photo!, Karen Bjornson in Halston for Jacobson's Michigan, a really young Katherine Ross for Helena Rubinstein, Carol Channing for Blackgama, a great feature with a really young Calvin Klein on page 84, Pat Cleveland in Oscar de la Renta, really surreal two page ad for Elura wigs featuring two models whose careers were probably ruined by this ad .. and lots more!

 
 

15th August 1972 - US Vogue

Apollonia von Ravenstein, Regine Jaffry

 

 


http://www.modelscomposites.com/getlist.php?list=wld&choice=Apollonia+Van+Ravenstein&year=all


http://monstermoviemusic.blogspot.com/2011/05/nothing-lasts-forever.html

Model by Michael Gross

Model by Michael Gross. Published in 1995.
The complete story of the international model business - and it's evil twin: legalized flesh peddling..a tale of vast sums of money, rape, both symbolic and of the flesh, sex and drugs, obsession and tragic death. 524 pp. with approx 90 b&w photos of models. Overview of modeling industry and several supermodels. Models Persons Health Fitness Beauty Grooming Business Cindy Linda Christy Naomi Magazine Covers Tv Ads Supermodels Francine Counihan Jean Patchett Suzy Parker Celia Hammond Veruschka Lauren Hutton Apollonia Ravenstein Louise Despointes Gunilla Linblad Shelley Smith Janice Dickinson Mike Reinhardt Christie Brinkley Bitten Knudsen Tara Shannon Christine Bolster Veronica Webb.

Paperback: 560 pages ; Dimensions (in inches): 1.48 x 9.06 x 5.92
Publisher: Perennial; (reprint: January 21, 2003) ISBN: 0060541636



Retratos de Warhol de los años 80 desde hoy en Madrid

"Apolonia V. Ravenstein", 1982, en grafito sobre papel, es uno de los retratos que Andy Warhol hizo en los años ochenta de artistas, intelectuales y miembros de la alta sociedad neoyorquina y que se pueden ver desde hoy en la galería de Madrid, Arnés y Ropke. El músico japonés Ruychi Sakamoto, el estadounidense Michael Jackson y el español Miguel Bosé, el escritor suizo Hermann Hesse o la neoyorquina Apolonia V.Ravenstein, son algunos de los personajes inmortalizados por Warhol, uno de los artistas más célebres del siglo XX, cuyos dibujos de línea continua, a grafito, muestran en esta ocasión a un dibujante maduro y de pulso seguro.


Apollonia v. Ravenstein, 1982


Miguel Bose, 1983

Graphitstift auf Papier

81 x 60


Andy Warhol painting of Apollonia van Ravenstein (1982)
 


Andy Warhol
Apollonia van Ravenstein, 1982
Polacolor 2
4 1/2 x 3 3/8 in.
Collection University of Houston
Gift of the Andy Warhol Foundation for the Visual Arts


Apollonia van Ravenstein. Circa 1978-1979. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Constribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. info


Apollonia van Ravenstein 2002



Apollonia von Ravenstein ogen op de cover van  "See Forever Eyes Canadian Classic rock band Prism



http://clarencemichon.wordpress.com/2010/07/17/see-forever-eyes-whos-that-girl/



http://www.youtube.com/watch?v=IqmAdymAwbU
I'm frogg'd! Johan Asherton's hommage for Dutch actress/ model Apollonia van Ravenstein.
Froogies "Get frogg'd"
LP (Idéal / Madrigal - MAD 5006, avec insert) 1985
Leather & lace / Take the money and run / Can't wait to cheat your lover / Nobody but you / (there's a) Party in the cave / Apollonia von ravenstein // Clues / Lookin'around / Lucy,lucy / Beautiful despair / I can't face it (going down) / The girl i need.

Froggies (the) 1983 - 1988 // Rock'n'blues. Paris
: Johan Asherton (gu & ch, f Liquid gang, solo), Paul Péchenaert (gu & ch, ex Dogs, f Outlines), Jay Ryan (bas), Pascal Woyciechowski (bat).
(gu & ch, ex Dogs, f Outlines), Jay Ryan (bas), Pascal Woyciechowski (bat).
JOHAN ASHERTON de former un groupe en Octobre 1983, THE FROGGIES, avec qui il enregistre deux albums en 1984 et 1985, "HOUR OF THE FROGGIES" et "GET FROGG'D". Les deux albums sont bien reçus, mais le groupe change souvent de musiciens, et donne son dernier concert au Printemps de Bourges en 1986.



ISSUE OF VIVA - THE INTERNATIONAL MAGAZINE FOR WOMEN JULY 1977 COVERGIRL/INTERNATIONAL FASHIONISTA/POLITICAL ACTIVIST - FLAWLESS BIANCA JAGGER !! Wonderful issue of Viva for July 1977 featuring coverperson Bianca Jagger sans Mick. In an equally wonderful article by Richard Nelville with full page photo by Chris Von Wangenheim, Bianca talks to Viva about movies, motherhood, and marriage to one of the world's most controversial personalities! Also featured in this issue: questionable food additives you ingest every day, good news about rape?!, a wonderful article on gold-diamonds-rubies-sapphires-emeralds accompanied by a full page photo of then model Apollonia van Ravenstein, Sleep, cosmetic dentistry,testing your success quotient, pop fashion galore from Elton - Patti- Mick - Dylan - Marley - Slick - the Ramones, etc. This is truly a wonderful mini time capsule of late 70s culture, fashion, politics, literature, amongst other things! Great 70's graphics and illustration, photography and mostly thinking of the late 70's.





Michael Gross-MODEL:the ugly businessof beautiful women
Mass Market Paperback: 611 pages
Publisher: Warner Books (May 1996)
Language: English
ISBN-10: 0446603465
ISBN-13: 978-0446603461
Two black & white photo sections (32 pages of photos ).

A collection of essays on modeling & famous models over the past 50 years, on such models as Cindy Crawford, Hannah Lee Sherman, Francine Counihan, Jean Patchett, Suzy Parker, Celia Hammond, Veruschka, Lauren Hutton, Apollonia van Ravenstein, Louise Despointes, Gunilla Lindblad, Shelley Smith, Janice Dickinson, Mike Reinhardt, Christie Brinkley, Bitten Knudsen, Tara Shannon, Christine Bolster, & Veronica Webb. A knowledgeable expose of real life in the modeling business. Photos. Bibliography.

Sex,drugs,greed & sleaze & the world of MODELLING !

Michael Gross exposes the day-to-day business of beautiful young women, sex and drugs. Through hundreds of in-depth interviews with models, photographers and agents, he develops a flowing narrative history of the modeling industry from its birth to the present day supermodel craze. It's a story of serendipitous careers like that of industry creator Richard Powers, an out-of-work actor who created a niche for himself by providing beautiful people for the newly-developed fields of photography and advertising



Meer informatie
Model: The Ugly Business of Beautiful Women
Door Michael Gross
Edition: illustrated
Gepubliceerd door DIANE Publishing Company, 1998
ISBN 0788159224, 9780788159220
524 pagina's



ANTON PERICH INTERVIEW
Who was your favorite person to photograph at Studio 54, and why?

AP: It was women, tons of women And then there was Victor Hugo. The great original performance artist, imitated by everybody on today’s official gallery scene. He did it all there, every night a new incarnation. Yet, he is totally igno red by today’s miserable NY art world. Apollonia van Ravenstein was the most beautiful. Carole Bouquet was the second most beautiful.


Film's met Apollonia van Ravenstein


Flodder (1986)




Nothing Lasts Forever (1984)


Nothing Lasts Forever (1984) geregisseerd door Tom Schiller met Zach Galligan, Dan Aykroyd en Bill Murray, Apollonia van Ravenstein (rol Mara )


Book Michael Streeter


http://www.youtube.com/watch?v=lx-G5ZIPXkg

 


1984: Alles ist vergänglich

Zach Galligan, Apollonia Van Ravenstein, Alles ist vergänglich
Originaltitel: Nothing Lasts Forever
Regie: Tom Schiller
Länge: 80 Min.
 


Seraphita's Diary (1980)


 

"SERAPHITA'S DIARY is an extension of Wiseman's nonfiction preoccupation, a one-woman show in which the highfashion model Seraphita (Apollonia Van Ravenstein) muses over her private life, public career, and the significance of her life. Filmmaker Wiseman watches Seraphita with the emotional detachment that is the main thread of his previous work." - Deac Rossell, Boston Magazine.
 

Het verhaal van een beroemd fotomodel. Ze is niet langer is staat tegemoet te komen aan de fantasieën en druk die haar schoonheid bij anderen oproept en ze verdwijnt. De film geeft een beeld van haar emotionele leven en zet de fantasieën die ze in het hoofd van anderen oproept en haar de spanningen van haar werkelijke emotionele leven, zoals dat in haar dagboeken naar voren komt, tegenover elkaar. De hoofdrol in de film wordt gespeeld door Apollonia van Ravenstein, schoenmakersdochter uit een gezin van zeven kinderen uit Geldrop. Zij begon haar carrière in Italië en stond vele malen op de omslagen van beroemde Europese modebladen. In 1972 kwam ze naar de Verenigde Staten en kreeg er een exclusief contract met het Amerikaanse 'Vogue'. In de afgelopen tien jaar maakte ze tevens vele tv-spotjes en ontmoette Frederick Wiseman bij het draaien van zijn film Model (1980).

USA, 1982

regie: Frederick Wiseman
productie: Zipporah Films Inc.
cast: Apollonia van Ravenstein, Rory Bernal, Eric Boer
camera: John Davey
montage: Frederick Wiseman
geluid: David John
lengte: 89'
Vertoond op het filmfestival rotterdam in 1983

Seraphita's Diary



The story of a famous fashion model who, unable to cope with the fantasies and pressures her beauty induces in others, disappears. The film is a profile of her emotional life and contrasts the fantasies she creates in other people's minds with the strains of her real emotional life as revealed in her diaries.
SERAPHITA’S DIARY is an extension of Wiseman’s nonfiction preoccupation, a one-woman show in which the highfashion model Seraphita (Apollonia Van Ravenstein) muses over her private life, public career, and the significance of her life. Filmmaker Wiseman watches Seraphita with the emotional detachment that is the main thread of his previous work.

–Deac Rossell, Boston Magazine


…a visual feast with some of the most amazing costumes seen on the screen (mostly from the private collections of Alberta Wright of Jerzebel and Glorgio Di Sant’Angelo) and clearly one of the most original fiction debut films in a very long time

–Ken Wlaschin, London Film Festival Programme

http://mubi.com/films/seraphitas-diary
 

Frederick Wiseman, best known for his documentaries, directed this drama exploring the interior world of a fashion model. It received an Honorable Mention at the Festival Dei Popoli and won the Gold Special Jury Award from the 1983 Houston Film Festival. Famous fashion model Seraphita (Apollonia Van Ravenstein) is unable to deal with the reactions her beauty induces in others, and one day she disappears. The 90-minute film reflects her mental landscape, contrasting fantasies she creates in other people's minds with the strains of her emotional life as revealed through passages from her diaries. In his 1982 London Film Festival notes, Ken Wlaschin described it as "a visual feast with some of the most amazing costumes ever seen on the screen." Shown in 1983 at the Manila Film Festival and the Rotterdam Film Festival. ~ Bhob Stewart, All Movie Guide


Yelovitch =Jan van Reenen  (not Apollonia Van Ravenstein )


Personal Best

PLOT DESCRIPTION
Starring Patrice Donnelly, Scott Glenn, Jim Moody, Kenny Moore, Mariel Hemingway. Directed by Robert Towne. (R, 130 minutes).


In 1982, there was a brief cycle of homosexual-relationship films, none of which was successful enough to form the basis of a trend. Producer/director/writer Robert Towne's Personal Best stars Mariel Hemingway and Patrice Donnelly as athletes participating in the 1980 Olympics. Growing ever closer during the training process, Hemingway and Donnelly fall in love. Up to this point, Hemingway has been "straight," thus has trouble sustaining the relationship with older Donnelly. Their relationship is counterbalanced with the attitudes held by their male coach, Scott Glenn. While the homosexual element of the film is secondary to the endless shots of athletes in training (one would think that director Towne had a foot fetish), the critics latched on to the film's romantic angle, which may have sabotaged its chances for box office success (the world was a different place in 1982). Personal Best was the directorial debut for Robert Towne, who was not to direct another film until 1987's Tequila Sunrise. ~ Hal Erickson, All Movie Guide

MPAA Rating: R (Nudity/Adult Situations/Not For Children/Adult Language)


CAST
Mariel Hemingway - Chris
Scott Glenn - Terry
Patrice Donnelly - Tory
Kenny Moore - Denny
Jim Moody - Roscoe
Lu Anders - Rita Cahill
Kari Gosswiller - Penny
Jodi Anderson - Nadia Pooch Anderson
Maren Seidler - Tanya
Martha Watson - Sheila
Emily Dole - Maureen
Charlie Jones
John Smith - Men's Team Member
Richard Martini - Meet Manager
Anna Biller
Yelovitch =Jan van Reenen  (not Apollonia Van Ravenstein )
Pam Spencer - Jan
Frank Shorter - TV Announcer
Larry Pennell - Mr. Cahill
Robert Patten - Colin Sales
Mitzi McMillin - Laura
Deby La Plante - Trish
Jan Glotzer - Karen
George de la Pena - Raoul
Len Dawson - Announcer


Apollonia in de film "The great Gatsby"



Playboy" (USA), June 1978, Vol. 25, Iss. 6, pg. 115-117, by: Ara Gallant, "The Dreams of Apollonia"

Featuring Playmate of the Year Debra Jo Fondern; Model Apollonia Van Ravenstein; Gail Stanton; George Burns interview. Carrie Fisher, Shelley Hack, George Harrison, Muhammad Ali, Amy Madigan and Kris Kristofferson appear in Grapevine

"model" Apollonia Van Ravenstein did June 1978 Playboy pictorial; appeared in first Dutch issue of Penthouse born on 12-08-1952

THE DREAMS OF APOLLONIA- pictorial 115 A New York fashi

Appolonia zegt in de volkskrant hierover "Ik heb ook niets tegen naakt poseren. Maar ik moet zeker weten dat die fotograaf er iets heel moois van maakt, zoals die Playboy-serie. Alleen de naaktfoto die daarin stond was niet die we gemaakt hadden."


Fifty Dresses that Changed the World)
Apollonia van Ravenstein is wearing vintage Missoni, 1970s
(From the Book: Fifty Dresses that Changed the World)


ISBN 13: 9781840915389
ISBN 10: 1840915382
Pages: 112
Released: 01/01/2012

Tijdschriften te koop bij: http://www.dutchvintagemagazines.nl

Apollonia van Ravenstein, Vogue Magazine
 [United Kingdom] (25 December 1971)

Vogue December 1971
148 pages Cover : Apollonia van Ravenstein photographed by Christa Peters.

18 page Seychelles fashion shoot by Norman Parkinson feat. Apollonia van Ravenstein, John and Yoko Ono interview by Polly Devlin photos David Bailey, Margrit Ramme by David Montgomery, Pat Cleveland by Clive Arrowsmith, Happy Clothes photoshoot 6 pages by Clive Arrowsmith featuring Zandra Rhodes, Manolo Blahnik, Mary Quant and more. Margrit Ramme for Escalade



Jardin des Modes September 1970
166 pages **** Cover Apollonia van Ravenstein



Dutch Avenue May 1972
Apollonia van Ravenstein photographed by Barry McKinle




Vogue October 1971
144 pages: Cover Apollonia van Ravenstein photo Peter Knapp. Real-Life fashion: pure country clothes, pure gold cashmeres, new tweed, Francis Bacon, Elton John, travel in Vogue: The Bahamas, Men in Vogue. Apollonia and Anjelica Huston by Jonvelle, Patricia Rawlings by Norman Parkinson, Pat Cleveland by Norman Parkinson, Mouche by Norman Parkinson, Ann Schaufuss by Norman Parkinson. Ads: Jaeger, Max Factor, Elbeo, Wolsey, Revlon, Clarks, Ponds, Neojuven, PLJ, Pringle Knitwear, Tweed by Lentheric, Air France, Holiday Magic Cosmetics, Faberge Brut for men, Lister Mink


15th October 1971 - UK Vogue
Real-Life Fashion!
Cover Model: Apollonia van Ravenstein
Photographed by: Peter Knapp



Apollonia van Ravenstein, Vogue Magazine [United States] (1 November 1972)


Vogue November, 1972 The New York Collections
Cover: Appolonia von Ravenstein in Norell photographed by Avedon

 



Avenue juli 1986 Apollonia van Ravenstein



Avenue juni 1985 Apollonia van Ravenstein

 



Avenue april 1987 Apollonia van Ravenstein
186 pages


ELEGANCE april 1983



January 1972 - UK Vogue Go Vogue 72!
Cover Model: Apollonia van Ravenstein



Cosmopolitan november 1986
266 blz.met Apollonia van Ravenstein, Sting, Sean Penn, Matt Dillon, Rob Lowe, Emilio Estevez, Timothy Hutton, Michael Paré, de illusie van Hollywood, Linda Spierings



Viva 29 maart 1985
63 blz. met Candice Bergen, Patricia Paay, Apollonia van Ravenstein, castraatzanger Paul Texel


AvantGarde nr. 21 1984
112 blz. Modespecial 1984, Nicola Trussardi, Hubert Givenchy, modemantels met Apollonia van Ravenstein, reizen: Sri Lanka, Frankie goes to Hollywood, adv. o.a. Ebene by Pierre Balmain, Foxy Fashion, Paco Rabanne, Arrow, Cacharel Anais Anais, Rochas Lumiere, Gaston Jaunet, Apollonia van Ravenstein voor Heinzelmann



American photographer, Volume 9, CBS Publications, 1982



Cosmopolitan april 1984, 154 blz. Mariel Hemingway als Dorothy Stratten, Jan Lenferink, Patricia van Ryckeghem, sportmode met Apollonia Van Ravenstein



Vogue Italia January 1982
308 pages Cover Kim Alexis photo Renato Grignaschi. Eva Voorhees by Albert Watson, Janice Dickinson by Albert Watson, Patti Owen for Complice photo Albert Watson, Trussardi ad photos David Bailey, Byblos ad photo Albert Watson, Carol Alt for Genny photo Bill King, Brigitte Nielsen for Luciano Soprani photos Francesco Scavullo, Rosemary McGrotha for Versace, Apollonia van Ravenstein photo Barry McKinley, Iman for Versace



Avenue oktober 1981, 186 blz. Mode: winterjassen om van te houden model Linda Spierings, portret Sonia Rykiel, de NewYorkse modellen-industrie met covergirls Carmen Dell`Orefice, Kim Alexis, Laurie Berres, Apollonia van Ravenstein, Annette Hoyer en Cusi Cram, op ski-avontuur door de Alpen, Michael Broadbent: master of wine, regisseur Ben Verbong, Andree van Es, twee verhalen van Truman Capote, Alex Kayser, adv. o.a. Kouros YSL, Claudia Strater, Lancome, L`Oreal, Grolsch, YSL Beaute, Marbert, Chanel



Vogue November 1974, 216 pages Cover David Bailey. This issue pays tribute to Valentino, who has opened his first UK shop on Sloane Street. My favourite customers are the ones who don`t buy my clothes for the V but because they feel good in them, says Valentino. Apollonia van Ravenstein photographed by David Bailey (11 pages), sculptor Joseph Beuys, painter Anthony Green, great ads: Rene Russo for Revlon, Lauren Hutton for Charles Revson


http://www.ciaovogue.com/search/label/Apollonia



Vogue December 1973, 190 pages Eve Nielson photographed by Barry Lategan. Mick Jagger by David Bailey, Apollonia van Ravenstein by David Bailey, Candice Bergen by Bailey (6 pages), Marisa Berenson with Ryan O`Neal by Norman Parkinson, Twiggy for Biba by Justin de Villeneuve, Jan Ward by Norman Parkinson, Spike Milligan, Summer of 1973 by Cecil Beaton, Vogue Living: James and Beverly Coburn



Vogue November 1973, 220 pages: Princess Anne photographed by Norman Parkinson. Jean Shrimpton by David Bailey, Anjelica Huston by David Bailey, Apollonia van Ravenstein by Norman Parkinson, a colour portfolio by Norman Parkinson of Princess Anne and Captain Mark Phillips, Ann Schaufuss by Bailey (14 pages), Norman Parkinson talking to Polly Devlin, Jean Louis Scherrer`s silver screen bride, great ads: Mia Farrow and Andre Previn for Real People Wear Fake Fur, Lauren Hutton for Charles Revson Ultima II, Christian Dior parfum Diorella Rene Gruau illustration



Vogue March 1973, 136 pages: Ingmari Lami photographed by David Bailey. Donna Jordan for Austin and Garritt, Susan Moncur by Bailey, Sue Baloo by Bailey, Mia Farrow by Snowdon, Apollonia van Ravenstein by Bruce Laurence



Avenue november 1970, 270 blz.Moskou: fotografie Ed van der Elsken, Peggy Guggenheim, mode met Apollonia van Ravenstein, vintage adv. Chanel No. 5, Invite, Morny, Houbigant, Bulova, Hanes, Revlon, Dr. v.d. Hoog, Helena Rubinstein, Juvena, Harriet Hubbard Ayer, Elizabeth Arden, Estée Lauder, Cutex, Marbert, Seven-Up


1st March 1972 - UK Vogue
Cover Model: Princess Grace of Monaco
Photographed by: Lord Snowdon

Ingmari Lami, Apollonia von Ravenstein and Donna Jordan by Peter Knapp

apollonia van ravenstein artikel (4 blz) in Nieuwe Revu van 6 september 1984
apollonia van ravenstein artikel (1 blz) in nieuwe revu van 11 april 1986


COSMOPOLITAN 1986 NOVEMBER MET OP DE COVER MODEL MIEKE

INTERVIEW STING 2 PAGINAS
INTERVIEW ROB LOWE, SEAN PENN, MATT DILLON, EMILIO ESTEVEZ, M.PARE,
T.HUTTON 2 PAGINAS
APOLLONIA VAN RAVENSTEIN FOTOMODEL - 5 PAGINA'S

 


Elegance 4/1983 Apollonia van Ravenstein, Nederlands
emigratie opnieuw beginnen in New York: Apollonia van Ravenstein, San Ming, Marianne Houtenbos & Herie von Wijnberge

 

 

Sail on the ms Amsterdam and you may find that guests aren't the only ones who often sail with their spouses. Captain Edward van Zaane and his wife, Apollonia van Ravenstein, have been cruising together for much of the past nine years.

Many Mariners dream of living on board their favorite Holland America Line ship, but for Captain van Zaane and his wife, Apollonia, that dream is very close to reality. For six months out of each year the couple make their home on the flagship Amsterdam, spending the other six months at home in The Hague or in favorite vacation spots in Portugal, Spain and Germany.
2006/2007

 

Apollonia van Ravenstein 09-12-1999, Algemeen dagblad 

Het innerlijk telt : In de leer bij model Apollonia van Ravenstein

Ze had haar carrière als topmodel gemakkelijk op volle kracht kunnen voortzetten, want de vraag naar iets oudere modellen is tegenwoordig groot. Maar Apollonia van Ravenstein, jarenlang een begeerd object van beroemde fotografen als Norman Parkinson, Richard Avedon en Irving Penn, laat zich nog slechts sporadisch voor een opdracht strikken door haar Amsterdamse bureau. Ze koos voor een weidser perspectief dan dat van de zoveelste studio. Sinds een paar jaar bevaart Apollonia van Ravenstein de wereldzeeën, als gastvrouw en tolk aan boord van luxe cruiseschepen die onder het gezag staan van haar nieuwe liefde, kapitein Edward van Zaane.  

Model zijn lijkt goed voor je zelfvertrouwen, maar is het niet, vindt Apollonia van Ravenstein. ,,Zeker, je krijgt ontzettend veel aandacht en complimenten. Maar de mensen om je heen zien je in feite als een product.'' Vandaar dat ze nog maar zelden opdrachten aanneemt, hoewel mede door de vergrijzing de vraag naar oudere modellen juist toeneemt.

 

Een mooi leven, beaamt Van Ravenstein, maar toch vooral omdat het appèl doet op andere kwaliteiten dan haar uiterlijk. De balans tussen uiterlijk en innerlijk heeft ze altijd gezocht, ook tijdens haar jaren als topmodel. Na tien jaar intensieve yogabeoefening onder leiding van een vertrouweling van Krishnamurti werd ze opgenomen in zijn kring van leraren. Even gedreven nam ze jarenlang deel aan de therapeutische acteerworkshops van de fameuze acting coach Warren Robertson. ,,Ik heb er geleerd om kwaad te worden en te huilen, emoties de vrije loop te laten. Daardoor heb ik me kunnen bevrijden van het beeld van perfectie dat de buitenwereld voortdurend op me drukte.'' 

Het is die kennis die ze nu, naast haar leven aan boord, gebruikt om anderen te begeleiden naar een evenwichtig bestaan. ,,Model zijn lijkt goed voor je zelfvertrouwen, maar is het niet'', vindt Van Ravenstein. ,,Zeker, je krijgt ontzettend veel aandacht en complimenten. Maar de mensen om je heen zien je in feite als een product.'' Geen wonder dat haar consultancybureau, dat ze in de Verenigde Staten begon, juist door de modellenwereld met enthousiasme werd begroet. Maar behalve met jonge, veelbelovende modellen werkt Van Ravenstein ook met vrouwen uit de zakenwereld. ,,Vrouwen die veel bereikt hebben, maar als het ware gevangen zitten in hun image. Ze voelen zich leeg en verveeld, maar weten niet hoe ze de kloof tussen schijn en wezen moeten dichten.'' 

Van Ravenstein biedt haar cliënten een uitgebreid programma, waarbinnen grondig gesleuteld kan worden aan een negatief 'body image' en negatieve gedachtestromen in het algemeen. ,,Maar ik ben geen psychiater'', lacht ze. ,,Als dingen heel diep zitten, verwijs ik mensen door. Waar het mij om gaat, is dat mensen weer durven vertrouwen op hun natuurlijkheid, hun eigen individualiteit. Succes wordt vaak gekoppeld aan bepaalde gedragscodes en bepaalde kleding. Dat maakt dat mensen zich als klonen gaan gedragen, puur uit veiligheidsoverwegingen. Terwijl het mijn absolute overtuiging is dat je meer succes oogst als je meer van jezelf laat zien. Ook omdat je minder stress zult ervaren als je je façade niet hoeft op te houden.'' 

Meer aan de oppervlakte blijven kan en mag ook. Dan buigt Van Ravenstein zich bijvoorbeeld over de communicatiestijl en leert ze haar cliënten een ontspannen speech af te leveren waarbij het gehoor niet zal indutten. En desgewenst buigt ze zich ook over de buitenkant. Kleding, make-up, ze weet als geen ander wat ze voor een mens kunnen doen. Al geldt ook hier dat ze niet zal kiezen voor de geijkte carrière-uitmonstering, maar haar cliënten overhaalt tot een meer persoonlijke manier van `Dress for Success'. 

Enerzijds lijkt Van Ravenstein de perfecte persoon om bij in de leer te gaan voor dit soort zaken: hartelijk, nooit overdressed en toch stijlvol tot in haar vingertoppen. Aan de andere kant is het meer dan voorstelbaar dat haar in alle toonaarden bezongen schoonheid een barrière opwerpt. Zo mooi en onmiskenbaar glamourous als zij, dat kun je als klant wel schudden. Van Ravenstein zucht. ,,Het overkomt me regelmatig dat totaal onbekende vrouwen dingen tegen me zeggen als: `Oh, you're so thin. I hate you!' Maar dan heb ik het over het oppervlakkigste contactniveau. Natuurlijk is een mooie buitenkant fijn, maar het gaat er nog altijd om hoe je je voelt. En echt, daar heb ik net zo hard aan moeten werken als ieder ander mens. Misschien zelfs een beetje harder''.

 


 Edward G. van Zaane en Apollonia van Ravenstein foto: 12 januari 2008

Edward G. van Zaane en Apollonia van Ravenstein foto 2012

 


Holland America Line Captain Edward van Zaane and his wife , model Apollonia van Ravenstein in Miyako , Japan

Holland America Line Captain Edward van Zaane and his wife , model Apollonia van Ravenstein in Miyako , Japan

INTERVIEW APPOLONIA Van RAVENSTEIN

 

6 september 1984

 

Er is haast geen modeblad of Appolonia heeft erin gestaan. Hierboven onder andere foto's van Barbieri op cover van Italiaanse Vogue en die met Appolonia als Spaanso danser. Die met de voile is van Ara Gallant.

 
Foto's van Barbieri op de cover van Italiaanse Vogue
 

 

Nieuwsgierig naar hoe een topmodel van dichtbij en zonder foto opsmuk er nu uitziet, neem ik haar gedurende het gesprek nauwkeurig op.  En ik moet toegeven: Appolonia van Ravenstein mag er wezen. Ook al is ze nauwelijks opgemaakt en gekleed in een simpele outfit: wit T-shirt, short waaronder haar lange slanke benen goed tot hun recht komen, enkelhoge jog­gingschoenen. Sierlijke armen en dit handen. Het haar los langs haar fijne gezicht waarin de ogen het meest op vallen; het eerste paar dat ik zie waarop het cliché: reebruine ogen echt van toepassing is. Zelfs de daarbij behorende glans is aanwezig. Een welgevormde mond, kleine oren een smalle neus waarvan het midden beentje aan de onderkant iets te gebogen is. De enige onvolkomenheid die ik ontdekken kan.

In de ruime, lichte bovenetage die ze samen met echtgenoot / fotograaf Bart van Leeuwen bewoont toont ze mij haar fotoboek met een twintigtal zeer verschillende foto's uit haar 16-jarig carrière.

Sinds ze op haar vijftiende ontdekt werd door een kousenfabrikant die haar voor f 75,- per middag liet poseren met zijn product, is Geldropse Plonja (haar roepnaam) als een komeet omhoog geschoten in de internationale modellenwereld.

Na Amsterdam, Parijs en Milaan vertrok ze op haar negentiende naar de modestad: New York. Ze werkte daar voor onder meer Vogue en Harpers Bazaar en werd binnen een paar jaar een van de meest gevraagde modellen.

 

 Bart van Leeuwen

Inmiddels is ze 31 en werkt meer voor Tv-commercials („Het verdient beter en je kan meer van jezelf laten zien") dan voor tijdschriften, met een dag­prijs van zo'n 3500 Amerikaanse dollars. Dank zij het vele reizen beheerst ze vloeiend Engels, Italiaans, Duits en Frans. Door haar lange verblijf in New York heeft ze soms wat moeite met het vinden van het juiste Nederlandse woord. Maar haar zachte G is niet verdwenen.

Een fotomodel gaat voor mooi door. Vind je jezelf mooi?
„Soms. Bart zegt vaak dat ik juist mooi ben als ik niet werk. Omdat ik dan kan zijn zoals ik me voel en niet die druk op me heb. Als alles van binnen har­monisch is, zie ik er van buiten ook mooi uit. Mooi zijn heeft zeker niet alleen met het uiterlijk te maken. Meer met een soort uitstraling die heel erg persoonlijk is en niet geïmiteerd. Je kunt wel een heel mooi meisje of jon­gen zijn die in verleidelijke poses in alle bladen staat, maar mij imponeert dat niet.

Ik zeg heus niet: Nee, ik ben helemaal niet mooi, maar nu betekent dat nog zo weinig voor me. Vroeger was ik daar nog wel mee bezig. Toen ik nog zo met de wereld en mensen bezig was en toch een meer oppervlakkig leven leidde. Nu doe ik alleen nog din­gen waar ik zelf achter sta. Het is pas sinds een paar jaar dat ik dit zo voel. Veel vrouwen hebben naarmate ze ouder worden dat ze zich lekkerder gaan voelen. Ook omdat hun seksuele wezen tot bloei komt en ze zich meer gewaardeerd voelen. Als die dingen zo rond je dertigste nog niet bij elkaar zijn gekomen, zit je er toch wel hevig naast. Ik bedoel, het leven behoort er toch lekkerder op te worden."


Appolonia von Ravenstein, New York Times, 1977

Hoe ziet een ideaal model eruit? "Voor mode is het het allermooiste om een heel 'slanke meid van ongeveer 1,78 m te hebben met een gewicht van 56 a 58 kg. Alles moet in verhouding zijn, de schouders moeten er goed op staan, slanke taille en lange, sierlijke armen en benen. Je haar, lang of kort, moet ook goed zijn. Ikzelf hou van lang haar. Ik vind het lekker om met haar wakker te worden."

Word je het nooit zat met je uiterlijk „Nee, ik vind het fijn om aan mezelf te tutten. Ik denk dat alle vrouwen dat hebben. Als model moet je jezelf wel goed verzorgen want je smeert er drie keer zoveel op als een ander. Vroeger kon ik nachten opblijven bijvoorbeeld. Nu moet ik, als ik de volgende dag werk, echt acht uur slaap hebben. Het is een heel zware job. Er zijn zoveel mensen bij betrokken. Die verwachten allemaal dat je levert, dat je een show maakt. ledereen stopt er natuurlijk iets in: de moderedacteur, de visagist en de fotograaf, maar dan komt het toch op jou neer. Die verantwoordelijkheid is heel groot. Die voel ik ook zo."

Wat heb je verder nodig, behalve een mooi uiterlijk? „Je moet heel goed tegen hard wer­ken kunnen, je niet te snel uit het veld laten staan en een ontzettend grote mensenkennis hebben. Vergeet niet dat er zeer veel geld mee gemoeid is en dat dan in zo'n studio vaak een nerveuze spanning hangt. Soms zijn er om twee uur 's middags pas twee van de acht foto's gemaakt. Jij bent dan degene die ervoor moet zorgen dat die andere zes voor acht uur 's avonds gedaan zijn. Dan moet je precies weten wat er van je verwacht wordt.

Als je jong bent en net begint, stoot je vaak je kop. Vooral als je een beetje naam in de modewereld begint te krij­gen en opeens een heleboel mensen je vrienden worden. Daar kun je in te­leurgesteld worden en als je dan naïef en goed van vertrouwen bent, begin je aan jezelf te twijfelen. Het is echt noodzakelijk om snel aan jezelf te gaan bouwen om sterker in je schoe­nen te staan. Anders kunnen ze je na een paar jaar zo opvegen. Wij als mens zijn nu eenmaal zo bot, dat het enige dat ons wakker schudt pijn is. Dat je zegt: dit wil ik niet. Dit doet pijn. Au! Je leert door fouten te maken en in dit vak op een extra harde manier omdat het zo op het uiterlijk gericht is. Als ik er nu aan denk hoe sommige jonge meisjes nog moeten beginnen, word ik doodmoe bij het idee alleen al en zou ik willen zeggen: pas toch op!

" In het begin had je in New York een goeroe.. .
...nou, meer iemand waar ik heel lang yoga mee gestudeerd heb. In die tijd was New York zo exciting voor me en ging, ik nogal veel uit. Al die mensen vroegen: „Hey, you want to come to a party of for the weekend?" Het was een groot feest. Maar op het laatst dacht ik: wat doe ik, hier nou toch weer? Allemaal fotografen en modellen met wie ik overdag ook werk. Om jezelf te kunnen ontwikkelen moet je je werk en privé scheiden. Om daar afstand van te kunnen nemen ben ik yoga gaan doen. Las ook al die boeken van Rama Sita en de Uphanistad. Dat heeft me erg geholpen."

Sloeg je toen niet naar de andere kant door?
„Nee. Mensen die zich verstoppen achter een godsdienst of zo om er­gens bij to willen horen, vindt ik nogal zielig. Ik heb het alleen maar gebruikt om mezelf een balans te helpen vinden. In dit vak kun je je niet veroorloven om dom te zijn of te blijven

Vogue oct 15 (1971)

Heb je je appartement in New York nog?
..Ja, omdat ik er toch nog zo'n drie keer per twee maanden heen ga om Tv-reclame en wat fotowerk te doen. Maar ik zou er niet meer willen wonen. New York legt een ontzettend grote druk op je, waardoor je veel ups en downs hebt. Ook al zit je binnen, je kunt niet onder die vibraties en ener­gie van die stad uit. In Europa is alles veel gewoner, gezelliger. Men houdt rekening met bepaalde mensenwaar­den. In Amerika is het belangrijk dat je of heel rijk of heel jong bent. En er is ontzettend veel competitie. You always have to deliver, weet je. You always have to be the best. "

Kijk je nog wel eens niet-beroepsmatig in de spiegel?
Natuurlijk!  Ook al omdat je steeds verandert. Maar niet zo van: o, wat bon ik mooi. Zo kijk ik ook niet naar mijn foto's. En als het een goede is en ik weet dat ik er veel blood, sweat and tears in gestopt heb, ben ik er trots op. Maar natuurlijk heb ik de bevestiging dat ik er mooi uitzie niet zo hard nodig als de gemiddelde vrouw omdat ik zo­veel mooie foto's van mezelf heb. Daarom vind ilk dat iedere vrouw, ook de minder mooie, een heel mooie foto van zichzelf moet hebben. Want het is allemaal illusie, hoor, waar we aan werken, maar een vrouw moet als ze er een keer verschrikkelijk uitziet zo'n foto te voorschijn kunnen halen en te­gen zichzelf zeggen: goh, dat ben ik dus ook. Zo mooi kan ik er ook uit­zien."

Fotomodellen gaan over hat algemeen voor mooi, maar dom door... ..Ja"
Hoe sta jij daar tegenover?

„Het is natuurlijk nogal een cliché. Er zijn net zoveel domme modellen als er domme advocaten of journalisten zijn. In dit vak kun je je niet veroorloven om dom to zijn of to blijven. Dan red je het niet. Er zijn natuurlijk veel meisjes die een kick van zichzelf krijgen en dan met twintig anderen in badpak meedoen aan een verkiezing. Zoiets vind ik afschuwelijk vernederend. lk heb ook wel shows gelopen in badpak, maar daar ging het om de fashion. Je loopt er niet een beetje met je billen to zwabberen."

 


Apollonia at Studio 54, 1977

Ara Gallant [Hardcover]
David Wills (Author, Editor),
Anjelica Huston (Foreword),
Ara Gallant (Author)

Hardcover: 220 pages
Publisher: Damiani (April 30, 2010)
Language: English
ISBN-10: 8862081200
ISBN-13: 978-8862081207

Ara Gallant was born Ira Gallantz in 1932 in the Bronx, but later changed his name to the more exotic-sounding Ara Gallant-and the life he led was indeed an exotic one. Gallant began his professional career in fashion as a hairdresser, working at Bergdorf Goodman department store in New York as one of the city's top colorists. In the mid-1960s, he was approached by Vogue and began to work exclusively on photo assignments, the first hair stylist to be paid to fulfill such a role. Gallant went on to work with many of the great fashion photographers of the period, Richard Avedon, Irving Penn and Bert Stern among them. Perhaps his most notable contribution as a stylist was the introduction of "flying hair," an effect he first used on an Avedon shoot with iconic model Twiggy in 1966, and which is still widely employed today. By the early 1970s, Gallant had begun shooting his own pictures, his first assignment being a set of celebrity portraits for Interview magazine. His work often juxtaposed classic Horst-like compositions with contemporary scenarios. In the early 1980s, Gallant moved to Los Angeles to pursue a directing career, which never happened; in 1990, he committed suicide in a Las Vegas hotel room. This new book tracing Gallant's life and career is edited by David Wills and features photographs by Richard Avedon plus a foreword by Anjelica Huston.


Apollonia van Ravenstein Panorama cover (7 blz) 1 december 1978


Maar toen je naakt poseerde, zoals in Playboy  het toch wel alleen om je lichaam.


Appolonia von Ravenstein, Viva, 1975

„Ik heb ook niets tegen naakt poseren. Maar ik moet zeker weten dat die fotograaf er iets heel moois van maakt, zoals die Playboy-serie. Alleen: de naaktfoto die daarin stond was niet die we gemaakt hadden. Dat was deze." Ze pakt een grote foto waarop zij naakt en heel klein te zien is, liggend op een van de spierballen van een reusachtige body-builder. ,Het was een snort King Kong met Jane grapje, maar hij is gepubliceerd zonder King Kong. De rest was met sexy kleren aan. We hebben veel lol aan het maken ervan gehad en het betaalde goed."


Appolonia von Ravenstein, Playboy, 1977

Appolonia von Ravenstein, Playboy, 1977

 

Je zei eens: ,Het is een wereld van oppervlakkigheid , glamour en  decadentie. " Toch en je ermee doorgegaan.

„Ja, maar als je dat eenmaal weet, is het een stuk gemakkelijker. Je leert ermee om to gaan. Sommige jobs noem ik blood-money. Die neem ik bij voorbaat niet aan, omdat je er gewoon op afknapt."

Wat is de naarste ervaring geweest in het werk?

„Een fotograaf die een kapper onterecht een klap in zijn gezicht gaf. Dat is heel stom, want die kapper is net zo belangrijk als het model voor die foto.

Apollonia van Ravenstein 2002 Volkskrant (bijlage) 6 sept 1984 : "Apollonia van Ravenstein: Neerlands mooiste exportprodukt"
 

Volkskrant (bijlage) 29-06-2002  "Terug"

 

'Een meisje, zo hebben ze er in Amsterdam geen bij'

Naar de plekken van de jeugd. Deze week: Apollonia van Ravenstein (1952), ex-topmodel. Ze groeide op in Geldrop, waar haar ouders een schoenenzaak hadden....

'Och', zegt mevrouw Van Ravenstein uit Geldrop afwerend.

Apollonia van Ravenstein, haar dochter, heeft zojuist verteld dat ze de benen, de ogen en de jukbeenderen waarmee ze als topmodel wereldfaam verwierf van haar moeder heeft.

'Och, wij hebben allemaal mooie kinderen. Alle zeven. Ik weet niet waar dat vandaan komt. Ons pa was ook een knappe man.'

'Dat is waar', beaamt Apollonia. 'Ons vader was een hele knappe man.'




Tegenwoordig bevaart Apollonia van Ravenstein de wereldzeeën, met haar man, kapitein Edward van Zaane. Ze hebben zojuist de wereldreis gemaakt met de 'Amsterdam' van de Holland-Amerikalijn. In de jaren zeventig en tachtig was ze een vanzelfsprekend onderdeel van de internationale jetset. Een sophisticated model, behorende tot de top vijf van de wereld. 'The long-reigning Queen of the more specialized, dark-haired, European exotic look', heette het. Ze was op voet van vriendschap met Andy Warhol, Mick Jagger, Jack Nicholson, James Taylor, Paul Simon, Carole King, Roman Polanski, John en Michelle Phillips van The Mamas and the Papas. Joni Mitchell vereeuwigde haar in een liedje, People's Parties: 'The photobeauty catches attention. Her eye-paint is rolling down. She's got a rose in her teeth and a lampshade crown. One minute she is so happy and then she is crying at someone's knees ()'. Dat was in de wilde jaren zeventig, toen Apollonia, bijgenaamd Plonja of Apples, habituée was in de roemruchte New Yorkse club Studio 54.

Andy Warhol painting of Apollonia van Ravenstein (1982)

All the people at this party
They've got a lot of style
They've got stamps of many countries
They've got passport smiles
Some are friendly
Some are cutting
Some are watching it from the wings
Some are standing in the centre
Giving to get something

Photo Beauty gets attention
Then her eye paint's running down
She's got a rose in her teeth
And a lampshade crown
One minute she's so happy
Then she's crying on someone's knee
Saying laughing and crying
You know it's the same release


I told you when I met you
I was crazy
Cry for us all Beauty
Cry for Eddie in the corner
Thinking he's nobody
And Jack behind his joker
And stone-cold Grace behind her fan
And me in my frightened silence
Thinking I don't understand

I feel like I'm sleeping
Can you wake me
You seem to have a broader sensibility
I'm just living on nerves and feelings
With a weak and a lazy mind
And coming to peoples parties
Fumbling deaf dumb and blind



http://www.youtube.com/watch?v=7o4x3UzofUY


I wish I had more sense ot humor
Keeping the sadness at bay
Throwing the lightness on these things
Laughing it all away
Laughing it all away
Laughing it all away


Het sprookje begon in Geldrop, bij Eindhoven. En daar is ze weer even op bezoek. Bij haar moeder in de tuin. Nee, zegt mevrouw van Ravenstein, nadat ze frisdrank heeft geserveerd, ze hadden het vroeger niet makkelijk. 'We hebben eigenlijk altijd zorgen gehad. Tot de dag dat "het gezicht van 1970" in de krant kwam. D'n Appel die kwam. In De Telegraaf stond een hele pagina: "Het meisje met de zachte g". Toen veranderde het allemaal. Och, wij waren heel trots. Ik heb op zolder dozen vol staan. Ik heb alles bewaard. Als ik er niet meer ben, zullen jullie daar nog heel wat werk aan hebben. Misschien moette er maar een luciferke bij houden.'

Apollonia: 'Ach, mam, doe niet zo gek. Natuurlijk houden we er geen luciferke bij.'

Die zorgen, die kwamen voort uit geldgebrek. Apollonia's ouders hadden een schoenenzaak in het centrum van Geldrop. Ze waren begonnen met niets, niets dan schulden. Ze kregen een flessenopener als huwelijksgeschenk. Meteen na de oorlog begonnen ze met hun winkel. Mevrouw van Ravenstein: 'Mijn man had zeven of acht broers. Hun vader had gezegd: de helft wordt schoenmaker, de andere helft kapper.'

Apollonia: 'Ons pa wou liever kapper worden. Maar hij stond in de rij bij de schoenmakers. Zo is het gekomen.'

Moeder: 'Dus van leren is nooit wat gekomen.'

Apollonia: 'En toen heeft ma al die diploma's gehaald. Zij wilde ook hogerop.'

Moeder: 'Ik dacht: schoenmaker, dat is niet genoeg als je kinderen krijgt. Dus daar moet een winkel bij. Toen hebben we een pandje gekocht, tegenover het ziekenhuis. Met allemaal geleend geld van mijn broers en zussen. En ik ben hard aan het leren gegaan om de vakdiploma's te halen.'

Apollonia: 'Pa werkte dag en nacht in de schoenenreparatie en ma haalde de diploma's. Dat was heel bijzonder. Ze was bij die cursussen bijna altijd de enige vrouw.'

We rijden er later even langs, langs hun voormalige woonhuis en winkel. Een pand van drie verdiepingen waar nu een Ita li aans restaurant is gevestigd. Apollonia, het vijfde kind, had er 'een tamelijk onbezorgde' jeugd. Ze hielp vaak in de zaak en in het huishouden. Van geldzorgen merkte ze niets. 'We kregen altijd snoepjes, er was genoeg te eten. En ons pa en ma deden altijd ontzettend stoer. Pas later kreeg je in de gaten dat ze de eindjes aan elkaar moesten zien te knopen.'

Ze herinnert zich dat ze met haar vader, broertjes en zusjes ging fietsen op de Strabrechtse heide en ging zwemmen in de Smelen. Het huis waarin ze opgroeide was groot: in de kelder stonden de dozen met schoenen opgeslagen, op de begane grond was de winkel, de schoenreparatie en het kantoor. De twee grote glazen vitrines zijn nu verdwenen. Haar vader gooide daar op een keer, uit drift, een asbak doorheen. 'Hij werd zelden kwaad, maar als hij kwaad werd op "die verrekte jung", dan stoven wij door het huis en verstopten ons op de wc's. Maar hij deed ons nooit wat. Hij had echt een hart van goud.'

Het gezin Van Ravenstein was katholiek en de zusters van het Sint Anna ziekenhuis waren de beste klanten van de winkel. Apollonia: 'Ze droegen van die zwarte schoenen met een bandje over de wreef. Of met een vetertje.'

Maar de relatie met de kerk veranderde. 'Na zeven kinderen kreeg ma een miskraam. De huisarts zei: "Me vrouw Van Ravenstein, als dit nog een keer gebeurt, dan gaat u dood, of het kind. U moet echt de pil nemen." Maar van de pastoor mocht ma niet aan de pil. Ons pa vond dat vreselijk, die was woedend. Toch ma, zo was het toch?'

'Jaja, zo was het.'

Apollonia: 'De pastoor kwam ook iedere maand langs voor een bijdrage voor de kerk. Pa en ma wilden dan eigenlijk wachten tot dat klanten hadden afbetaald. Maar de kerk moest altijd eerst, die kwam het geld gewoon halen. Later dacht je: mijn ouders werkten zo hard, ze hadden zeven kinderen en het Vaticaan was zo rijk. Dus: waarom werden mijn ouders eigenlijk niet geholpen?'

Op school, de mulo, stond ze niet bekend als het mooiste meisje, denkt ze zelf. 'Ik was erg dun en lang, echt een bonenstaak. Op klassenfoto's stond ik als grootste altijd achteraan.' Toch werd ze op een dag, op haar 15de, in de stationstraat van Geldrop aangesproken door een 'meneer' die eigenaar bleek te zijn van een pantyfabriek in Heerlen. Hij vroeg of ze wilde poseren voor zijn nieuwe kousencollectie. Apollonia verwees de man door naar haar ouders.

Mevrouw Van Ravenstein: 'Die man kwam langs en zei: "Ik zie hier een meisje staan, zo hebben ze er in Amsterdam geen bij". En of ze dan kousen mocht komen passen? Het klonk allemaal wel netjes.'

Apollonia: 'Dat was het ook. En ik kreeg 75 gulden voor die sessie. Terwijl ik 25 gulden zakgeld kreeg per maand.'

Moeder: 'Die man zei: "Ze heeft goud in de benen".'

Het was te danken aan haar twee jaar oudere broer Theo, met wie Apollonia het meest optrok, dat ze daarna doorging. Theo, inmiddels al twintig jaar eigenaar van een kapperszaak in Berlijn, had een speciale interesse voor modebladen en hij had al eerder tegen zijn zusje gezegd: 'Plont, dat kun jij ook.' Na haar panty-sessie maakte hij voor haar een afspraak bij het modellenbureau van Corine Rottschäfer in Amsterdam. En zo meldde Apollonia zich, nog net 15, onder begeleiding van broer Theo in Amsterdam, in een lichtblauw broekpak 'dat ons mam voor mij had gemaakt'. 'Die andere dames hadden allemaal bontjassen, een grote knot en heel veel make-up. Ik keek mijn ogen uit en ik denk dat ze mij ontwapenend vonden.' Een maand later was ze volgens De Telegraaf 'het gezicht van 1970'. Ze ging naar Milaan, kwam op de cover van de Vogue, ging naar Parijs en stak op haar 18de over naar New York.

Overweldigend was het in die begintijd. 'Je verdient veel geld, je wordt op een voetstuk gezet, maar je innerlijke groei kan eronder lijden. En begin jaren zeventig was het feest, met veel drugs en alcohol. Ik zag men sen in de modewereld daaraan ten onder gaan. Mijn goede familieband heeft mij daarvoor behoed. Pa en ma gaven mij het gevoel dat ik altijd weer thuis kon komen.'

Ze konden nu ook hun zaak verkopen en veel van de wereld zien. En ze leerden Mick Jagger en Jerry Hall kennen. Mevrouw Van Ra venstein: 'Och ja, met de limousine van Boston naar New York.'

Appolonia: 'Naar een concert van Mick.'

Mevrouw Van Ravenstein: 'Ik ben Jerry nog gaan ophalen in de hotelkamer. Daar had ze d'r hele toilettas omgeschud. Ik zei: "De chauffeur wil weg, hup." En ik mee gaan rapen, al die rommel erin. De hele weg heeft ze zitten stiften. In New York gingen we ergens eten. En toen zei pa: "Hé Jerry, daar hedde Mick." Ze keek naar buiten en onze pa haalde gauw de frietjes van haar bord.'

Zeker, ook Mick Jagger viel voor de charmes van Apollonia. 'Ma zit wel van nee te schudden, maar ik kan het ook niet gaan ontkennen.'

Mevrouw Van Ravenstein: 'Oh, dat wist ik niet.'

 

The Raven (1984)

A terrifying journey through the mind of terror master Edgar Allan Poe, this horrifying tale pits two spirits - one good, one evil - to battle over the soul of a young girl. As a child, Lenore was haunted by visions of terror and read only the poems and stories of Poe. Now, as the lead singer in an L.A. band, Lenore is victimized by a supernatural killer who murders her friends and colleagues before he turns his evil sights on her. The ghost of Poe visits Lenore in her dreams and offers her a way to escape from the killer. Victims are taken to the bloody mountaintop lair of The Raven, where it transforms into a ghostly, unstoppable killer that Lenore must murder a second time.

Actors: Zach Galligan, Apollonia van Ravenstein, Lauren Tom, Sam Jaffe, Paul Rogers
Director: Tom Schiller
Creators: Fred Schuler, Tom Schiller, Kathleen Dougherty, Margot Francis, John H. Starke, John Head, Lorne Michaels
Genres: Comedy, Horror, Science Fiction & Fantasy
Sub-Genres: Bill Murray, Dan Aykroyd, Horror, Science Fiction & Fantasy
Studio: Lions Gate
Format: DVD - Color,Widescreen - Closed-captioned,Subtitled
DVD Release Date: 02/06/2007 (original 1984)
Release Year: 1984
Run Time: 1hr 22min
Screens: Color,Widescreen
Number of Discs: 1
SwapaDVD Credits: 1
Total Copies: 0
Members Wishing: 2
MPAA Rating: R (Restricted)
Languages: English
Subtitles: English, Spanish

  • ASIN: B000KJU12I


1.0 out of 5 stars This was the worst movie I have even seen, October 4, 2014
By Jeffrey Emig -
This review is from: The Raven (Amazon Instant Video)
This was the worst movie I have even seen. The beginning was terrible the middle was awful and the ending was really bad.




This review is from: The Raven (Amazon Instant Video)
This movie is horrible it should have a negative star rating. I rented it to compare to Edger Allen Poe's The Raven and it is so far on the cheesy side that it will not work for a comparison. Very bad start off and the whole movie is horrible.
Help other customers find the most helpful reviews
Was this review helpful to you? Yes No
Report abuse | Permalink
Comment Comment



This review is from: The Raven (Amazon Instant Video)
Actually ZERO stars.
This was one of the most dreadfull movies I have ever seen. I used a free rental credit for this and I still paid too much. This "movie" was undoubtedly shot by a group of people over a booze & drug weekend. The acting was just that - acting. Completely unbelievable characters & plot (not that there was much of one). You cannot get lost in this movie because the movie itself is lost. Aside from these problems, the sound is so uneven. You must have your remote at the ready when watching this. At times there is low sound with near whispers. Next (for effect, I assume) the sound blasts in an attempt to scare. The only thing scary about this movie is the screenwriter's complete lack of understanding (or respect) of Edgar Allen Poe's, "The Raven." Complete Stories and Poems of Edgar Allan Poe


Voorpagina Het Vrije volk Apollonia: "Gevaarlijke dingen doen is mijn specialiteit"
 13-08-1974



Vogue

November, 1972



The New York Collections



Cover: Appolonia von Ravenstein in Norell photographed by Avedon



Fashion:

The Shirt Dress at Night

The Fluffy Fur Boas; the Hat; the Jewels

Saint Laurent Talks to Mary Russell about Women, Fashion, Beauty.

Pale – With Pearls at Night

The Super-Sharp Shirtdress

Long Evening Looks With Fur

Long Fluid Dresses …Pants … Furs to Wrap Them In

More…

Beauty:

Reflections On a Golden Eye

Powder … pale and glowing with news

Perfume – The Spirit of the Seventies

Audrey Hepburn Made Up By Alberto de Rossi

What Can You Learn From A Great Makeup Artist – Tips from Alberto de Rossi

Features:

People Are Talking About:

Danger: Life. By John Gruen - Photographs by Diane Arbus.

Secret Star: Silvana Mangano

Necessity Is The Veil of God. A Story by Giorgio Bassani

The Sensational Brigitte Bardot at 38. By Jose Luis de Vilallongo

More…



Fashions In Living:

An American Fantasy – The Long Osland Beach House of Mrs. Justine Cushing.



190 Pages