free website templates

Pauwlaan Eindhoven

Pauwlaan ligt tussen de Parklaan en de Valklaan.  Een huizenblok gebouwd door Hanrath voor Philips-ingenieurs. Hiernaast voornamelijk huizen van de Woningbouwvereeniging RK Middenstand. 
De Pauwlaan heeft een aantal literaire verrassingen.

Pauwlaan Treurenburglaan

De Pauwlaan was rond 1920 korter, op bovenstaande plattegrond loopt de Treurenburgstraat nog door tot de knik in de Pauwlaan en dan begint pas de Pauwlaan, De Pauwlaan was in 1910 al bewoond, De huidige panden in de Pauwlaan 1b en 3 zijn van die periode. Door samenvoeging van de dorpen bij Eindhoven en het ontstaan van het Villapark is de straat aangepast en kreeg de gehele Pauwlaan ook een vogelnaam zoals de meeste "lanen" in het Villapark Eindhoven. De "straten" in het Villapark zijn oudere vaak zandwegen zoals de van Goorstraat of Kwartelstraat.

Oudste pand Pauwlaan 1b - 3

De oudste woningen in de Pauwlaan zijn nummer 1b en 3. Volgens basisregistratie gebouwd in 1906.
De huisnummering is in de Pauwlaan diverse keren aangepast.
Het huis dat nu nummer 1 b heeft was vroeger nummer 1. Bij de bouw van het "'t witte huis" in 1930 door ir. R.J. Castendijk verkreeg die villa het huisnummer 1.  Volgens bouwvergunningen overzicht gebouwd door Philips.
Echter in 1988 bouwde architect H. Rozemuller op de hoek Pauwlaan, Pelikaanlaan een nieuwe villa. Dit pand kreeg toen nummer 1. De andere panden werden hernummerd van nummer 1 naar 1a (witte pand) en 1a in nummer 1b (oudste huis)

Truidenburgstraat
in Treurenburgstraat,

De Treurenburgstraat in pas ontstaan in 1920, voorheen noemde men deze straat: Truidenburgstraat en was de nog niet bestaande Pauwlaan een onderdeel van deze straat.
In de "oude" Treurenburgstraat stond maar één gebouw volgens bovenstaande kaartje uit 1910/1912

Lees meer over de straatnamen in de gemeente Eindhoven Geschreven door Jan Spoorenberg. Download dit PDF op:
 http://zichtopeindhoven.nl

Mobirise

Een van de weinig oude foto's van de Pauwlaan, foto 1960

Mobirise

Pauwlaan

Het eerste gedeelte van de Pauwlaan was voor 1920 nog verlengstuk van Treurenburgstraat.
Het (ge)witte pand bevat de naam "Vogelenhoek"
Gebouwd in 1921. Architect: L. J. P. Kooken, F.J. Wolters.

Mobirise

De oudste panden in Pauwlaan

Hierboven aan de linkerkant Pauwlaan 1b en 3, gebouwd in 1906.
De ongeveer gelijkende panden aan de overkant Pauwlaan 2 en 4 zijn in 1921 gebouwd. De daarop volgend zie je de drie blokken van de Woningbouwvereeniging RK Middenstand die in 1920-1921 zijn gebouwd

Mobirise

J.W. Hanrath bouwde voor Philips Pauwlaan 5 t/m 11 en 13

Dit zijn ingenieurswoningen, waarvan de hoekpanden zijn voorzien van erkers en uitzonderlijk laag doorlopende daken.
De raampartijen zijn voorzien van kleine roedenverdeling.

Pauwlaan 13 is verbonden met Hanrath's huizen in de Gaailaan

bouwjaar 1929 / 1930

Mobirise

Achterkant woningen
Pauwlaan 5 t/m 11

Hanrath's woningen hebben diepe tuinen met daarachter garageboxen voor deze woningen en van de Gaailaan

Inkijkje Pauwlaan 9

In 2017 is deze woning verkoop gekomen. Dit pand was tot die tijd nog altijd gehuurd. Alle Philipswoningen in het Villapark waren in het verleden verhuurd aan Philips medewerkers. De huur werd jaarlijks van hun salaris afgehouden, voor dit tijd ook al een forse huurprijs. Alle Philips huurwoningen in Villapark kregen in de jaren "60 / 70 een tuinafscheiding's muurtje met ijzeren stang erop. Heel herkenbaar voor iedereen in de buurt. 

Pauwlaan 9 voordeur hal

Woonoppervlakte 221 m² Overige inpandige ruimte 18 m² Gebouwgebonden buitenruimte 1 1 m² Externe bergruimte7 m² Perceeloppervlakte 252 m² Inhoud 840 m³
Indeling

Aantal kamers 9 kamers (7 slaapkamers) Aantal badkamers1 badkamer en 2 aparte toiletten. Drie woonlagen en een kelder

Het betreft een voormalig huurobject, eigenaar heeft er nimmer gewoond en neemt derhalve geen verantwoording over het gebodene.


Pauwlaan 9 hal

Bij de verkoop van Pauwlaan 9 is bedongen: "Het is niet toegestaan het object te gebruiken voor horeca doeleinden, kamerverhuur, alsmede kantoor. Dit wordt als een kwalitatieve verplichting in de akte opgenomen met als boete € 500,-- per dag, bij niet nakoming. "
Het “Villapark” heeft de status Beschermd Stadsgezicht.

Laatste vraagprijs € 615.000 k.k.

Woningbouwvereeniging RK Middenstand.

In de Pauwlaan staat voornamelijk woningen die gebouwd zijn door Woningbouwvereeniging RK Middenstand.
Architect: L. J. P. Kooken en F.J. Wolters.

Pauwlaan 20 met plaquette

Aan de rechterzijde ziet men drie blokken herenhuizen waarvan de hoekpanden topgevels dragen voorzien van een rozetraam. De erkers van deze panden zijn incidenteel nogal gewijzigd. Deze mooie huizen werden gebouwd door woningbouwvereniging R.K. Middenstand rond 1920.
Een gevelsteen, voorzien van de wapens van deze vereniging en de gemeente Eindhoven, siert het pand met huisnummer 20.

Op 19-06-1922 is deze steen onthuld, bij de plechtige inwijding van alle woningen van R. K. Middenstandsbond in het villapark. 

Op deze hardsteenen gedenksteen prijkte boven aan den enen kant het wapen der Hanze (R. K. Middenstandsbond), en aan de andere  kant het wapen van Eindhoven. Het volgende opschrift gegrifd: „Stichting van de Woningbouwvereniging R. K. Middenstand 1920 Eindhoven 1921". Nadat deze steen onthuld en bezichtigd was begaf men zich door de Sperwerlaan, vanwaar men boven een roodgeverfde poort tussen de woningen no. 10 en 8 in de Roeklaan is eenzelfde soort steen met hetzelfde opschrift te ziet.

Nadat ook deze steen was onthuld, was de plechtigheid geëindigd.Deze gedenkstenen zijn vervaardigd op de werkplaats van M. v. d. Wiel, Willemstraat 71, Eindhoven. 19-06-1922

R.K. Middenstandsbond 

Gebouwd in 1920-1921 door de Woningbouwvereeniging RK Middenstand. Na de fabrikanten en de Philips-ingenieurs worden ook de "middenstanders" in het Villapark gehuisvest.
Voor die periode zijn dat "villa's" en nu trouwens ook nog.
De woningbouwvereniging van de R.K. Middenstandsbond bouwt in het Villapark 58 woningen.  Ze komen te staan in Pauwlaan, Gaailaan, Haviklaan, Sperwerlaan, Roeklaan, Valklaan en Treurenburgstraat. 
Ook op de Roeklaan 8-10 is dezelfde plaquette ingemetseld zoals in Pauwlaan 20. 

Jan Spoorenberg : het archief van Eindhoven

Jan, is geboren op 4 oktober 1938 Eindhoven 
Woont sinds 1944 in de Pauwlaan

Handelsagent en archiefmedewerker

Jan was werkzaam voor de hoeden firma van zijn vader als handelsagent. Later van zijn hobby zijn beroep gemaakt en gaan werken bij Eindhovense Streekarchief (nu RHCe)
Na zijn pensioen nog steeds geschiedkundig actief 

Besturen o.a.

Bestuurslid van de Heemkundige Studiekring Kempenland (1973-2002)
Stichting De Eindhovense Molens

Mobirise

Schrijft voor:

- redactie 't Gruun Buukske 1977-1996
- Kroniek van de Kempen,
- Museumnieuws Museum Kempenland
- enz

boeken o.a.

- Eindhoven in oude ansichten deel 2 (1975)
- De familie Spoorenberg uit Woensel, 2005
- Eindhoven door de eeuwen


Volledige biografie op http://www.eindhoven-encyclopedie.nl


(foto ® P. Thoben 2017)

Mobirise

Pauwlaan 15 -17

Deze woningen zijn nog in originele staat, Hetzelfde blokken staan in de Valklaan 1-3 en 4-6, hier zijn de ramen helaas gerenoveerd i.p.v. raampartijen met kleine roedenverdeling.
Architect: L. J. P. Kooken en F.J. Wolters
woningbouwvereniging R.K. Middenstand.

Mobirise

Aanmelden voor het Gemeentelijk Lyceum Eindhoven gebeurde gewoon bij het woonhuis van de rector C.A. Elich op Pauwlaan 22. 
Een feest ter gelegenheid van het veertigjarige bestaan; o.a. een fakkeloptocht langs het huis van "De Kees" [de bijnaam voor rector C.A.Elich].
1910-1934 E.H. Pompen( tot oprichting lyceum in 1930 directeur)
1933-1935 C.A. Elich (waarnemend rector)
1935-1958 C.A. Elich
1958-1975 Drs. M.J. Severijn
1974-1975 Dr. H.W.G. Huisintveld (waarnemend rector)
1975-1977 Dr. H.W.G. Huisintveld 

In 1977 verdwijnt de naam GLE en heet de school Gemeentelijke Scholengemeenschap Genderdal.

Mobirise

Lucifers voor het Rector Elich Fonds.

Op het GLE een fonds waaruit uitgaven v.w.b. de studie werden bekostigd voor studenten die het thuis niet te breed hadden. In de periode van 1965 werden er o.a. lucifers verkocht, waardoor men het fonds kon steunen. 
Het fonds droeg de naam naam van de 2e rector C.A. Elich.

Op YouTube staan een viertal filmpjes over de geschiedenis van het GLE

Bewoners Pauwlaan

Hieronder een aantal zestal bewoners van Pauwlaan

Mobirise

Jan Zwartendijk

Jan Zwartendijk (Rotterdam, 29 juli 1896 – Eindhoven, 14 september 1976) was Philips directeur in Litouwen en diplomaat. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog heeft hij in Litouwen duizenden Joden valse papieren verstrekte waardoor ze uit de handen van de Duitse vervolging bleven. Familie Zwartendijk woonde voor de oorlog op Pauwlaan 15

2132 ontkomen

Tijdens zijn leven heeft Zwartendijk geen erkenning gekregen voor zijn rol in de Tweede Wereldoorlog. Integendeel, hij kreeg een reprimande van het ministerie van Buitenlandse Zaken omdat hij niet conform de consulaire richtlijnen had gehandeld. Door onder meer de inzet van Israël ontving de familie kort na Zwartendijks overlijden een lijst met 2132 namen van daadwerkelijk door Jan Zwartendijk ontkomen Joden. Totaal 2345 visa's

Boek 2018: De Rechtvaardigen van Jan Brokken.

Over het leven van Zwartendijk verscheen in oktober 2018 bij Uitgeverij Atlas Contact het boek De Rechtvaardigen van Jan Brokken. (ISBN 9789045036649)
Jan Brokken beschrijft het leven van Jan Zwartendijk en de lotgevallen van veel van de ontkomen Joden in een meeslepend epos, waarin een treffend beeld wordt geschetst van een wanhopige tijd. De rechtvaardigen is een les in moed, in het maken van de juiste keuzes op het juiste moment.

Mobirise

Jhr D.J.H.N. den Beer Poortugael 1890 - 1972 - Pauwlaan 10

Jonkheer Diederic Jacob Herman Nicolaas den Beer Poortugael komt uit een geslacht die belangrijke maatschappelijke
functies vervullen zoals minister, burgermeester, generaal en bankiers.
Sinds 1903 behoort die geslacht tot de Nederlandse adel. De Beer Poortugael komt in 1931 naar Eindhoven om hier de marechaussee te gaan leiden. Hij behoort hiermee tot de notabelen van de stad, ondanks dat de marechaussee afdeling Eindhoven maar zo'n 20 man groot was. Hij was betrokken bij de oprichting van de Eindhovense vrijwillige landstorm. Burgers waarop een beroep kan worden gedaan bij bestrijding van invasies van buitenaf, zowel als van revolutionaire binnenlandse elementen; om den vrede te handhaven tegenover alle mogelijke aanvallen van welken aard ook. Opvallend is de spreker x 27. "zijn kordaat uitgesproken rede deed X 27 een oproep weerklinken tot allen die voor den vrijwilligen dienst in aanmerking komen, om zich aan te sluiten bij de straks op te richten vereeniging". Bron ED 19-10-1931
In 1940 zijn de meeste marechaussee-leden naar Engeland uitgeweken. De Beer Poortugael was commandant van de 1ste divisie, zo'n 127 man, na een barre tocht door Belgie en Frankrijk bereiken de meesten Engeland. Daar zijn ze ingezet bij allerlei taken, helaas niet als eenheid. Lees hier alles over op www.prinsesirenebrigade.nl of wikipedia
Tussen Waalre en Eindhoven, heeft men in 1990 een viaduct, vlakbij motel Eindhoven, 'Prinses Irenebrigade viaduct' genoemd.
Na zijn pensioen heeft hij veel artikelen geschreven voor de Telegraaf en diverse boeken onder pseudoniem Herman Schratenbach zoals "Misdaad in de Achterhoek" 1957, diverse verhalenreeksen in de telegraaf, zoals De Man met de Rode Mantel en onder eigen naam: De marechaussee grijpt in 1954. Hiernaast heeft vertaalwerk verzorgd voor Bruna Maigret-serie van de Georges Simenon. Mevr Botje-Zoetmulder (Pauwlaan) zal later deze taak van hem overnemen.

Mobirise

R.J. Castendijk luchtvaartpionier - Pauwlaan 1a

Als zoon van de belangrijke ir. R.J. Castendijk  (1849 -1931)  Zijn vader was Oud-inspecteur-Generaal van den Rijks Waterstaat, En voor zijn werkzaamheden de Ridder in de Orde van den Nederlandse Leeuw gekregen. Zijn vader was belangrijk voor de water- en wegenstructuur van Nederland. Zijn zoon was dat voor de luchtvaart. Ook hij ontvangt op latere leeftijd Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zijn levensverhaal is beschreven bij  http://eindhoven-encyclopedie.nl hieronder een aantal fragmenten.

Het echtpaar Castendijk-Rebel. vestigde zich in Eindhoven, omdat Castendijk in september 1927 in dienst was getreden bij de N.V. Philips Gloeilampenfabrieken als secretaris van de technische directie. Ze gingen wonen aan Pauwlaan 1a, een woning die zij zelf hadden laten bouwen in 1930 en die de naam "'t Witte Huis" kreeg.
Eindhoven werd voor Castendijk een zeer belangrijk arbeidsterrein. Hij vestigde bij de N.V. Philips de aandacht op de rol die luchtvaartverlichting, vliegtuigradio en -instrumenten zouden gaan spelen en op de kansen die er voor Philips lagen op het terrein van de productie van deze apparatuur. Rond 1929 nam hij het initiatief voor het houden van de eerste internationale bespreking op het gebied van luchtvaartverlichting in Londen. Toen in 1932 wegens bezuinigingen bij de N.V. Philips de afdeling 'luchtvaartzaken' werd opgeheven, werd Castendijk op aanwijzing van de KLM aangesteld als adviseur bij de gemeente Eindhoven bij de aanleg van het nieuwe vliegveld Welschap. Later werd hij gemeentelijk luchthavenmeester enz enz
Lees verder op: http://eindhoven-encyclopedie.nl


Mobirise

ir G. H.P. Alma  -  Pauwlaan 13

ir Gerrit Hendrik Petrus Alma (1902 - 1997)
Hij studeerde aan de Technische Universiteit van Delft, waar hij in 1925 zijn Masterdiploma behaalde. Na zijn afstuderen werkte hij een aantal jaren op telefoniesystemen voor Ericsson in Zweden. In 1929 bij Philips gaan werken o.a. aan de ontwikkeling van radiobuizen in het radiobuizen Laboratorium.
Binnen tien jaar is hij hoofd van het "Electrical Laboratory". Dit laboratorium is verantwoordelijk voor het ontwerp van nieuwe radiobuizen. Alma is waarschijnlijk betrokken bij in oorlogstijd nooit opgeloste sabotage van radiobuizen. Terwijl de Duitse radiobuis-fabrikanten produceren voor de Duitse oorlogsindustrie, moet Philips de radiobuizen maken voor de Duitse consumentenmarkt. Waar mogelijk wordt dit zoveel mogelijk gesaboteerd. Het verhaal gaat dat op het dak van de Witte Dame een klein cilindertje Chloorgas was verstopt, dat minieme hoeveelheden chloorgas lekte in het luchtinlaatsysteem, waaruit uiteindelijk het stikstofgas werd gewonnen dat nodig was voor het spoelen van de buizen voor die werden vacuüm gepompt. Als de buizen werden getest direct na de fabricage waren ze prima, echter na een paar weken gebruik zakte de emissie pijlsnel in elkaar, waardoor de buizen waardeloos werden.
Een ander verhaal is dat vlak voor de oorlog een grote aantallen radiobuizen naar Engeland zijn verscheept, zelf op de dag van de Duitse inval. Lees verslag hierover op: http://www.dos4ever.com/centenial/centenial_nl.html 
De laatste jaren van zijn carrière bij Philips werkte hij aan de introductie van Germanium-diodes in de fabriek in Nijmegen. Hij ging op 60-jarige leeftijd met pensioen in 1962, waarna hij een aantal jaren vervulde en een adviserende rol vervulde en viool ging spelen. Bron: http://www.dos4ever.com/EF50/Alma.html

Mobirise

Nederlandse luchtvaartpioniers 

Bij het monument van de oprichter van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, wijlen luitenant ter zee A. E. Rambaldo, op het vliegkamp Valkenburg heeft de heer C. Kolff, voorzitter van deze vereniging, op 18 oktober 1957 ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan der vereniging een krans gelegd. Alle nog in leven zijnde luchtvaartpioniers van ons land waren bij de plechtigheid tegenwoordig. Van links naar rechts: Marinus van Meel, R. J. Castendijk, Chr. A. C. Nell. H. Ch.E. van Ede, Van der Pais, jhr. I. L.van den Berg van Heemstede, Dr. H. G. Cannegieter, ir. J. F. de Vogel, gen.maj. b.d. W. C. J. Versteegh, It.gen. vlieger b.d. H. ter Poorten en G. A. Koppen.

bron Delpher.nl: Algemeen Handelsblad 19-10-1957 / Trouw 19-10-1957

Mobirise

Castendijkweg Luchthavenmeester van het vliegveld Welschap

Iedereen die zijn wagen parkeert bij "Airport Eindhoven" komt langs de Castendijkweg, mits ze kiezen voor de Bronze Parking (P5)
Mooi dat zijn naam verbonden blijft aan een straat bij het vliegveld Eindhoven. Hij heeft er voor gezorgd dat Welshap een belangrijke luchthaven is geworden.

Mobirise

10 t/m 18 september 1932 opening vliegveld Eindhoven / Welschap

Op 10 september 1932 werd het 32 hectare grote vliegveld geopend met grasbanen om op te stijgen en landen. In 1934 werden de eerste lijndiensten gerealiseerd door de KLM naar Twente, Brussel en Rotterdam.
Lees ook: http://eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/Luchtvaart_in_Eindhoven_1905-1930

Het militaire deel van het vliegveld draagt tegenwoordig nog steeds de naam Welschap.

Mobirise

Marijke Spies (1934 -2013) Pauwlaan 8

Marijke Spies werd op 5 augustus 1934 in Pauwlaan 8 Eindhoven geboren in het liberale well-to-do gezin van een electro-ingenieur bij Philips die daar later een van de directeuren zou worden. Ze verhuizen dan naar Lijsterlaan. Het waren sportieve ouders, die elkaar op het tennisveld ontmoet hadden en die sociaal verkeerden in het veelal protestantse milieu van de hogere Philips-medewerkers. Marijke was het oudste kind; een paar jaar later werd er nog een zusje geboren. Eigenlijk leek niets haar voor te bestemmen voor haar carrière in de geesteswetenschappen, haar grootvader was  architect in Rotterdam.  Haar vader had wel grote historische en taalkundige belangstelling (hij leerde zichzelf bijvoorbeeld Turks).
Ze deed hbs-b aan het Lorentzlyceum, waar ze in 1951 haar eindexamen aflegde en als echt ‘timmerkind’, zoals ze zichzelf eens betitelde, zou ze uiteraard bouwkunde gaan studeren.
In de vijfde klas van de Lorentz Lyceum maakte ze als voorzitter van het leerlingenbestuur wel kennis met Cees Nooteboom, leerling van de kostschool Augustinianum. Wegens hun zogenoemde perfide omgang werd hij van school gestuurd. De twee waren zich van geen kwaad bewust – hun contact beperkte zich tot het praten over literatuur. Bovendien wist Marijke Spies al jong dat ze lesbisch was, iets wat ze haar ouders overigens pas vertelde toen ze diep in de veertig was.
.Zoals het hoorde in een keurige familie werd Marijke echter eerst een jaar naar een finishing school in Brussel gestuurd, om bij de nonnen onder andere goed Frans te leren. Ze was daar in huis bij een collega van haar vader, maar naar eigen zeggen leerde ze niet veel, want liever ging ze in een zwarte trui naar jazzcafés. Veel meer over haar leven op:
http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Spies
https://www.dbnl.org/tekst/_jaa004201301_01/_jaa004201301_01_0016.php
Zij schreef een aantal romans: "Een onschuldige familie". Marijke Spies schrijft over: "In de levens van drie generaties van een Nederlandse familie vinden de dramatische ontwikkelingen in de 20e eeuw hun weerslag" 2004 ISBN 9789021480169 en "Tegen de stilte" In het leven van een groep gecultiveerde Amsterdammers speelt behalve de klassieke muziek ook de dood een grote rol. 2006 ISBN 9789021480329



Mobirise

G.C. Kools Directeur Gemeentewerken Pauwlaan 26

Kools werd per 1 mei 1920 aangesteld als adjunct-directeur van bouw- en woningtoezicht. Per 1 februari 1921 werd hij tot directeur van gemeentewerken benoemd.
De bescheiden stad Eindhoven was per 1 januari 1920 door de annexatie met de 5 omliggende gemeenten Gestel, Stratum, Tongelre, Woensel en Strijp uitgegroeid tot een volwaardige stad.
Kools kreeg direct opdracht om een uitbreidingsplan voor de hele gemeente Eindhoven, inclusief gedetailleerde bestemmingsplannen op te stellen. In een bestek van 10 maanden kreeg hij dit voor elkaar. Zonder de schetsplannen van Cuypers en Kooken was dit waarschijnlijk niet gelukt.
Het volledige werk bestaat uit een overzichtskaart van de hele stad, die opgedeeld is in 20 detailkaarten. Een belangrijke zinsnede uit de redevoering die Cools in de gemeenteraad gaf, luidt: “Dat bij de bebouwing van de stad de grootst mogelijke kans op het ontstaan van schoone stadsgezichten wordt verkregen”. Verder wijst hij met nadruk op het belang van de infrastructuur van de woon- en werkplaats en de ligging van die wijken. Hij ziet het als zijn opdracht om de verspreid liggende ongeordende dorpsstructuren tot een harmonisch geheel om te vormen. Daarnaast dringt Kools aan op het maken van bestemmingsplannen en het instellen van een “Grondbedrijf”, zodat de gemeente inkomsten kan verwerven.
Kools berekent aan de hand van voorbeelden uit Engeland en Duitsland, dat er 115 inwoners per hectare kunnen worden gehuisvest. Met 1700 hectare te bebouwen oppervlakte komt hij dan aan een inwonersaantal voor Eindhoven van 200.000.
Kools is in 1924 tegen asfaltering (asphalt-steenslag) van de Parklaan. De bewoners willen geen "keienweg" maar Kools krijgt zijn zin. Asfalt komt pas later en nu is de Parklaan weer een "keienweg".
 Om te voorkomen dat zijn werk door de bezetters zal worden gedicteerd, duikt Kools in 1943 onder. Kools wordt per 1 januari 1946 eervol ontslagen en wordt opgevolgd door ir. Th. A.F. Funnekotter.
Op 13 juni 1961 overlijdt Kools in Amsterdam.

Bron: http://eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/G.C._Kools

Mobirise

Frans Dekker in 1998 op bezoek bij Anna en Gusta Meulemans Pauwlaan 14

De vijf vrijgezelle zussen Meulemans waarvan Anna als laatste en oudste (107) in 2005 overleed. Familie Meulemans runde Hotel Restaurant Stad Rotterdam in Eindhoven. Vanaf 1918 woonde de Belgische vader August, moeder Wilhelmina van de Ven en hun 5 dochters Anna 1897, Maria 1899, Fien (Josephine 1901), Rosalie (1903) en Gusta (Augusta 1905) in de oude pastorie aan 't Hofke in Tongelre (Eindhoven). Na de verkoop van Stad Rotterdam verhuisden dames Meulemansen naar een groot huis in het Eindhovense villapark: Pauwlaan 14. Een huis met een mooie en diepe tuin.

Na het overlijden van Anna Meulemans ze was toen 108 jaar in 2005 is de erfenis afgewikkeld door een nichtje van haar uit Belgie (August Meulemans kwam uit Lommel),

Hieronder met interview met twee dames Meulemans, Gusta (rood vest) en Anne Rechten van de video ®fransdekkers.nl
De film is opgenomen in 1998 en geeft een mooi beeld van begin 1920. Het zijn ruim 11 minuten prachtige verhalen van deze bijzondere Eindhovenaren.


Filmrechten ®fransdekkers.nl
meer info: http://www.eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/Markt_17
Gusta heeft rood vest aan en Anna blauwe noptjes

Bewoners Pauwlaan oneven

Gegevens zijn verzameld door raadplegen
Oude telefoonboeken bij delpher.nl/ Telefoon CD-rom 1997/ Online telefoonboeken
Onderzoek op straatnaam in www.delpher.nl
http://www.ihesm.com/eindhoven1934/
Aantal gegevens Jan Spoorenberg

In 1988 gebouwd door architect H. Rozemuller en hij ging er ook zelf in het pand wonen
N Sahraoui staat ingeschreven


1930 ir. R.J. Castendijk - C.M.J. Rebel (telefoon 2465) 1934 autobezitter N-37772 
Robert J. Castendijk (Nijmegen 1891 - Zeist 1968) was in 1934 benoemd tot baas van de vlieghaven Welschap.  Op 12 oktober 1927 trouwde Castendijk in Den Haag voor de tweede keer, dit maal met Carolina Margaretha Johanna Rebel.
1970 Jungbauer H. ???
F J van Cleef  /  C F M A W van Cleef (Carl) Stichting Fons Scholae



1929 J.J.H Bergmans
1930 E. Vettorato & Cie autobezitter N-25708
F.H. Willemse
1934 L. Beks adjunct-inspecteurlevensverzekering
Weduwe Reijnders
Dominee C.A.F. van  Stripriaan Luiscius (Cornelis Abraham Frederik )/  Ignatia van Stipriaan Luiscius
J. Vermeulen 

1928 P.J. van den Broek autobezitter N=20496  boekhouder
1970 L. Ekelmans 
E De Graaf

1920 Jacob Biestraten
1924 -1929 (Willem) W.F. de Leve In 1925 auto aangeschaft met kenteken N-15010 Verhuist in 1929 naar Paulaan 15 
1930  Joh. Braun autobezitter N-26774
1934 A. van Veen directeur P.T.T te Eindhoven vanaf 1933
1936 G. L. Smulders autobezitter N-44738
1939 W.A.C. Pont
1946 C.A. Lamberts autobezitter N-71937
1947 A. J.M.W. van Overbeek (woonde in 1971 er nog) Lid Nederlands Elektronica- en
Radiogenootschap
A Osinga

1920 ?  T.S.F. Scheltus
1922 D.J. de Boer Autobezitter N-8272
1924 F. Reitsema (Dorcas serc. Bond van meisjesvereeningen)
1926 Familie E. Pineau autobezitter N-166623 / 1928-1929 auto N-21440
1930 ing G. Leverland (Gerrit) werktuigkundige Philips Radio tel. 2916  autobezitter 1933 N-34372 / Na de oorlog directeur bij Werkspoor en later hoofd Amsterdamse Industrie Vereniging
1940 familie F. Joh. C. van der Schalk autobezitter N-57588
1950 E.C. van den Bosch autobezitter N-92448
1970 Leopold F.
K A Post 
J E M Bunt

??
1932- 1942 procuratiehouder C.P. Fluijt in 1932 auto N-32454 / 1940 auto N-57854
1970 -  2017 K van Duuren (actief voor Gereformeerde kerk)

1930 S.H. Klinkhamer- Baster Beroep arts /  Ir H.A.W. Klinkhamer tel 2794 (verhuist  Lijsterlaan 32) autobezitter N-26175
1937 A. T. M. Maas autobezitter N-48595
1946 - 1953  Familie Hartong-landré ( H. J. R. G. Hartong vice-predident Philips [1904 -1992] en later commissaris N.V. Philips. De familie heeft ook gewoond in de Goorstraat en Parklaan 28)
1970 H. en Puck Ackerstaff  

1934 ingenieur G. FL P. Alma autobezitter N-46293
Gerrit Alma (Utrecht, 1902-1997) ontwikkelde allerlei soorten radiobuizen; zo produceerde Philips in de oorlog een buis met een minimaal spoortje chloorgas in het vacuum, met de eigenschap dat die het na korte tijd begaf; zo kon de productie worden gesaboteerd en de Duitsers zijn er nooit achter gekomen waarom zo veel van hun apparatuur het begaf
1970 H. Botje - Zoetmulder  C.M (Clair) Zoetmulder was dochter van J. Zoetmulder hoofdredacteur Eindhovens dagblad. Honderden boeken zal ze vertalen. 
Drs S P M Thijssen

1929 -1931 Familie W.F. de Leve (woonde van 1924-1929 Pauwlaan 5)
1931 Familie L. van Tilburg (voornaam Leendert) Werkzaam bij Philips  Sinds 1932 autobezitter N-32578
1935  Familie J. Zwartendijk 
1941 P.F. Verhagen ( rond 1940 was de huurwaarde per maand 45,- gulden)
Mevrouw Verhagen verhuisde in 1943 naar (vermoedelijk een kamer in) de Treurenburgstraat, omdat haar woning aan de Pauwlaan gevorderd werd door de bezetter. Na de bevrijding in september 1944 werd de woning door de Engelse bevrijders overgenomen, maar zij werd nog als huurster beschouwd. Mijn vader kreeg de sleutel van een van de executeurs en "kraakte" de woning.
1944 J.C.M. Spoorenberg In 1948 autobezitter N-80421
1944 -2018 (heden) Jan Spoorenberg 

1934 J. J. H. van Egmond accountant bij de Dir. Bel
1970 P. Adriaans
J G Franssen

Pauwlaan even huisnummers

H. Princen
1920 M.C.M. Sleegers-Sengers (Mathijs Cornelis) overleden op 25 november 1942) 1936 autobezitter N-45782
1970 C. Triki

F. Horst ter West
1923 J.H.A. Stark autobezitter N-10179
1934 - 1990 koster A. Sagt (Antoon)
P van Huijsmans  /S  Huijsmans
S Warmerdam / Pieter van Warmerdam

192? H.J. Hendrikse
1934 ingenieur W.L.C. van Ditzhuyzen autobezitter N-37770 Van Dithuyzen (Terborg, 1897 - Eindhoven, 1967) werd adjunct-directeur bij Philips
H.L Zeelenberg
1970 J. van der Hoeven Arts Philips
A F M De Rooy

1923 J.W. Fafié Oud-inspecteur der directe belastingen  (telefoon 860) in 1926 autobezitter N-16158
C.L. Hulst
1934 ingenieur M. Spies- Hooykaas (5 aug. 1934 geboorte Marijke)
J. Landre
1970 of eerder M. Dekker
T I M Van Campen

1926 -1935 H.G. van Everdingen Commandant der Kon. Maréchaussee auto N-15985
1930 Contact adres Nederlandse vereeniging bescherming van dieren, afdeling Eindhoven
1931 Jhr. D.J. den Beer Poortugael auto N-30389 / 1935 autobezitter kenteken N-4451 (districtscommandant kapitein der Marechaussee)
1970 P. Bertholet
R H G vd Berge

1924 Ledeboer-van der Haas
1933 Familie B. P. G. M. Keulen 1937 autobezitter N-46390
1970  J.Jacobs
Th J P Berkvens

1950 J. Polderman autobezitter N-92784 
195? -2005 Dames Meulemans. Deze dames waren eigenaar van Stad Rotterdam op de Markt. Zie filmpje
H J Ter Horst  Mies ter horst  geeft pianoles aan kinderen vanaf ongeveer 4 jaar volgens de Suzuki-methode. www.miesterhorst.nl

1925 H. de Vlieger-Fenteren van Vlissingen
1927 A.J. Guépin autobezitter N-18003
1931 Familie C.F. Brouwers-Rath autobezitter N-29270
1938 - 1960  Familie Schreuder Chrisje Schreuder werkte voor de Rotterdamse Bank.
1970 F G H A van Rooij
M Pierey-Pleumeekers / Ir M Pleumeekers

1930 Drs. R. Bosselaers-Simons  Lid Levende talen Frans  Dr. Bosselaers was van 1920-1952 leraar Frans op het Joriscollege Op 23 mei 1934 geboorte dochter Vera 
1950 - 1978  Ph. B. J. Kruseman - Ida Huchshorn  autobezitter N-92871
1978 C.H. Kruseman
H J J de Roo

1928 H.S.F. Koenen Technisch Ambtenaar Provinciale Waterstaat tel.3295
Hij heef een auto in 1928 aangeschaft met kenteken N-19657
1948 L.A.M. Koch autobezitter N-83621
1970  N.Habraken
Dr J vd Veen

1935 - 1970 C.A. Elich   1949 autobezitter N-90233 
Leraar wis- en werktuigkunde, werd in 1935 benoemd tot rector van het gemeente lyceum
Liduïne Jansen 
J P M van de  Broek

1926 Mr. W.M.M. Hekking-A.Pessers advocaat en Proc.
1934 Th. A. Macrander bedrijfsleider V&D
1945 Steef Schaap en Treesje van Hooren trouwen op 22 mei 1945 en gaan op nummer 24 wonen
1970 Mia Libois (Zij verhuisd naar Haviklaan 5)
H P J Crooijmans  / P J H Crooijmans / M E E Crooijmans

1929 Ir. G.C. Kools- C.M.Siegmund (1892-1961) Directeur Grondbedrijf en Reinigingsdienst / directeur gemeentewerken van 1921 tot 1946. 
1950 W.C. Lindeman autobezitter N-93069
1970 . A. Lindeman, eigenaar van Technisch Bureau W. Lindeman Eindhoven N.V. (Centrale verwarming).
M Vertregt

1928 A.C.J.M. Smelt autobezitter N-21444 / wegenbouwer
1935  ir J.A.M. Smelt  ingenieur / J. A. M. Smelt / J. Th. M. Smelt
1970 M. Jansen 
A C de Raat 

Opmerkingen, aanvullingen enz neem contact op

1921 P.P. Laurey procuratiehouder N.V. F van Gardinge's sigarenfabriek wonend pauwlaan ? telefoon 685