Eindhoven werd een geheel, kreeg een recreatieplas en een nieuw station.
De overlast van de Woenselse overgang was weg maar soms stonden de tunnels onderwater.
Zaterdag 28 November 1953 zal het, hoogspoor in
Eindhoven in gebruik worden genomen
voor het personenvervoer. Het tweede
en derde perron zullen dan gereed zijn, waarna het eerste perron zal worden afgebouwd. In 1954 zal de volledige overkluizing
van de Dommel onder het verhoogde
spoorwegemplacement gereed komen, zodat dan alle personen- en goederenverkeer over het hoogspoor zal kunnen worden geleid.
In 1937 zijn al de voorbereidingen genomen
Hoogspoor bestaat uit ruim zeven kilometer zand en bestaat uit zeven tunnels die Eindhoven met Woensel verbind. De Vestdijktunnel verbinding met de snelweg naar Woensel en Helmond. De Boschdijktunnel (Demertunnel of de Piazzatunnel) zal het winkelcentrum in de city tot in de Kruisstraat in Woensel voortzetten. De Emmasingeltunnel gaat het grote verkeer naar Den Bosch verwerken. De tunnel bij de Elisabethlaan geeft aansluiting op de komende wegverbinding met Helmond. De drie resterende tunnels (Glaslaan, Beukenlaan, Bezuidenhoutseweg die langs de voormalige Philipscomplexen liggen, verbinden Woensel en Strijp voor het locale verkeer, en geven een verbinding met de rondweg in de lichtstad. Bij de eerste tunnel Achtseweg / Bezuidenhoutseweg staat een klein monument om te herdenken dat ongeveer daar op 3 december 1947 de eerste spade in de grond is gestoken voor het hoogspoor. De feesttrein met de NS-Directie en andere autoriteiten onthulde daar een monument op 28 nov. 1953.
De opening
van het Eindhovense hoogspoor 1953, dat de Woenselse kant van de stad uit een hopeloos isolement verlost,
belooft een grandioos stadsfestijn te
worden. Naast een officiële ingebruikneming met oude en nieuwe treinstellen met treur- en feestmuziek van alle
harmonieën en fanfares, heeft zich een
„burgerfeestcomité hoogspoor" gevormd,
dat de bloemetjes zal buitenzetten.
De feesttrein met de NS-Directie en
andere autoriteiten, die 28 nov. 1953 om
half elf uit Boxtel naar Eindhoven vertrekt, zal al aan de eerste tunnel van
het hoogspoor aan het Groenewoud
stoppen voor de onthulling van een gedenksteen. Op de Elisabethlaan en bij de Demertunnel zullen de industriëlen en middenstanders van de Demer hun duit in het
feestzakje doen. Tunnels en overwegen
worden versierd en verlicht. Op het stationsemplacement zullen
Nelleke van Eindhoven en Tieske van
Woensel een originele „Thomasvaer"
houden. Het hoogtepunt wordt een op-tocht door Woensel en het centrum der
stad. Zie video en foto's hieronder.
Het Eurostrand is gegrift in het Eindhovense geheugen. De naam geeft een prefect beeld wat men kan verwachten: euro = groot en strand. In 1960 zelfs bestempeld als de "Rivièra van Brabant". De huidige naam "De Kempervennen" spreekt veel minder tot de verbeelding. Het Eurostrand is tot stand gekomen door het afgraven van het zand dat nodig was voor het hoogspoor richting Den Bosch.
De zandafgravingen zorgde voor flinke waterplassen. Oorspronkelijk was het alleen een zandafgraving in Westerhoven, onder Valkenswaard, die steeds meer een recreatiefunctie kreeg.
Meint Folkert Eigenberg verneemt in 1948 dat in Eindhoven op korte termijn een partij van 100.000 m³ zand nodig is en vind dit zand in Westerhoven. Uiteindelijk wordt 230.000 m³ zand aan het ‘Hoogspoor’ in Eindhoven levert. Dat zijn ruim 32.000 vrachtwagenritten van Westerhoven naar Eindhoven.
In de jaren zestig groeide deze "afgraving" uit tot het eurostrand met de "grootste speeltuin van Europa". In 1983 is het overgenomen en een bungalowpark van Center Parcs geworden. De oprichter van Center Parcs, Piet Derksen, heeft hier tot zijn dood gewoond. Meer info
De IJzeren Man is een kunstmatige plas in het Eindhovense stadsdeel Tongelre. De IJzeren Man werd omstreeks 1910 gegraven voor zandwinning ten behoeve van onder meer de aanleg van het nieuwe Station Eindhoven dat in 1912 werd geopend, en de spoorlijn Eindhoven-Weert, die in 1913 tot stand kwam. De naam is een verwijzing naar de graafmachine gebruikt voor de zandwinning. Deze werd in de volksmond de IJzeren Man genoemd. Wikipedia
De Nederlandse Spoorwegen gaven in 1949 aan de Utrechtse beeldhouwer Joop Hekman (1921-2013) de opdracht om voor de drie in het centrum gelegen tunnels acht "hoogspoorbeelden" te maken, die de opbloei van het Eindhovense bedrijfsleven moesten symboliseren. De drie meter hoge beelden zijn van kalksteen vervaardigd en door de N.S. aan de stad Eindhoven geschonken.
De beelden refereren naar de textiel- en sigarenindustrie, lampen en radio-industrie van Philips met namen als: De Textiel (vrouw met doek), De Tabak (man), Het Licht, Het Geluid (vrouw met schelp), De Handel (man met gevleugde helm en caducus, Mercurius), Het Verkeer (vrouw met wiel), Het jonge bloeiende Eindhoven (vrouw met twee kinderen) en Het Moderne Industriële Eindhoven. De beelden werden in de periode 1950-1953 boven de tunnels geplaatst en bleven staan tot 1991. De kalkstenen beelden waren door luchtvervuiling zo aangetast dat zij een gevaar voor de omgeving en het verkeer vormden, daarom zijn ze verwijderd. De NS liet kunststofreplica's maken door Anton (Toon) Grassens, beeldhouwer uit Gemert. In 1997 en 1998 werden zes polyester replica's teruggeplaatst, alle zes op de Vestdijktunnel. Niet teruggekomen zijn: "Het Moderne Industriële Eindhoven of De Elementen" en "Het Licht". Het beeld ‘Het Licht’ is In juli 1986 spontaan van zijn voetstuk "gevallen". De overgebleven originelen staan nu in het Utrechtse spoorwegmuseum. Hieronder een aantal unieke foto's ®fransdekkers.nl van de plaatsing van het Textiel beeld.
Overstroming in Eindhoven. Boschdijktunnel staat blank. Tweet van @VLAM_88 gemaakt op 8 aug. 2014, Ook op 13 juni 2016 staan de tunnels weer onder water. Zie filmpje hieronder
John Heijink 's strip
De zondvloed mensen, De zondvloed verzamel alle dieren (roept Arnol)
Nee Arnol, dat noemen wij zomer in Eindhoven!! (Zegt Fred taxi chauffeur)
Het uitdiepen van de tunnels en geen goede afwatering zorgen regelmatig voor overstromingen in de Eindhovense tunnels en omgeving.
Foto Eindhoveninbeeld.com